Przejdź do treści

Bezpłatna aplikacja mObywatel

Ręka trzymająca telefon – w tle laptop i filiżanka kawy

E-recepty, które wystawiają lekarze można mieć w jednym miejscu w telefonie, w bezpłatnej aplikacji mObywatel – podał do wiadomości Resort Cyfryzacji.

W środę, 8 stycznia, wszedł w życie obowiązek wystawiania recept w postaci elektronicznej.

Jak poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji, e-recepta w aplikacji mObywatel jest dostępna w telefonach z systemem operacyjnym Android 6.0 w górę, a pod koniec tego miesiąca będzie dostępna także dla właścicieli urządzeń z systemem iOS. Aby z niej korzystać, należy założyć profil zaufany oraz zainstalować aplikację mObywatel.

Aplikację tę można znaleźć w zależności od rodzaju używanego telefonu – w sklepach Google Play lub App Store. Według Ministerstwa jest ona „bezpłatna, oficjalna i bezpieczna”.

mObywatel to w ostatnich dniach jedna z najczęściej instalowanych przez Polaków aplikacji. Korzysta z niej już niemal milion ludzi. Stale ją ulepszamy, dodajemy nowe funkcje. E-recepta jest jedną z nich” – poinformował cytowany w komunikacie Minister cyfryzacji Marek Zagórski.

W celu skorzystania z tej możliwości, trzeba założyć tzw. profil zaufany (PZ). Można to zrobić na dwa sposoby. Po pierwsze, przy wykorzystaniu bankowości elektronicznej. Jeśli ma się konto w bankach: PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląski, Alior Bank, Millennium Bank, T-Mobile Usługi Bankowe lub na platformie Envelo można założyć profil zaufany przez Internet.

Druga opcja to odwiedziny na stronie www.pz.gov.pl i założenie profilu online. Wówczas trzeba go potwierdzić w ciągu 14 dni w jednym z 1500 Punktów Potwierdzających.

Profil zaufany umożliwia logowanie się także do Internetowego Konta Pacjenta (IKP). IKP to aplikacja Ministerstwa Zdrowia, która umożliwia dostęp do dokumentacji medycznej (np. e-recept i e-skierowań, a w najbliższym czasie także wyników badań czy wypisów ze szpitala), informacji o wysokości refundacji (kupionych leków i innych produktów medycznych oraz świadczeń wykorzystanych w ramach NFZ — na przykład przebytego zabiegu lub badania), informacji o zaleconej dawce leków, informacji o zaplanowanych świadczeniach refundowanych przez NFZ, takich jak wizyta u lekarza specjalisty czy planowany termin rehabilitacji.