Przejdź do treści

„Nieznany impresjonizm” – wirtualna wycieczka po wystawie w Centrum Kultury Zamek

Lucien Pissarro - „Kobiety pielące trawę”

Przeważająca ilość poznańskich instytucji kultury korzysta z opcji, jaką daje szybka sieć internetowa, aby pozostać w zasięgu swojej grupy odbiorców. Centrum Kultury Zamek zaprasza na wirtualny spacer śladami dwóch wystaw. Udostępnia również materiały edukacyjne i zachęca do oglądania archiwalnych treści.

Jedną z wystaw dostępnych online jest ekspozycja zatytułowana: „Nieznany impresjonizm: Manet, Pissarro i im współcześni”.

Obraz „Impresja: Wschód Słońca” Claude’a Moneta został wystawiony w 1874 roku, stając się przełomowym dziełem, które otworzyło nowy rozdział w historii sztuki, ale także rozpoczęło rewolucję w dziedzinie technik artystycznych i sposobie refleksji nad kategorią sztuki w ogóle.

Choć sam Monet całkowicie poświęcił się rzemiosłu malarstwa to Édouard Manet, Camille Pissarro, Paul Cézanne, Pierre-Auguste Renoir, Berthe Morisot oraz Mary Cassatt zdecydowali się tworzyć także w odrębnych dziedzinach. Ich twórczość graficzna jest w większości odległa większemu gronu odbiorców, a może być przecież równie istotna, ponieważ stanowi niespodziewane dopowiedzenie do ich najpopularniejszych prac i obrazów.

Na wystawę składają się dwie kolekcje muzealne. Pierwsza z nich to zestaw 34 grafik (akwaforty, litografie, akwatinty, suchoryty), który należy do najbardziej znaczącego archiwum impresjonistów poza obszarem Francji – Ashmolean Museum w Oksfordzie.

Może się ono pochwalić nietypową kolekcją dzieł m.in. Camille’a Pisarro – który to artysta poświęcił się grafice najsilniej, jeżeli chodzi o wszystkich artystów z tak zwanego nurtu Impresjonizmu. Muzeum uzyskało do nich dostęp dzięki darowiznom rodziny artysty. Znajdziemy tu typową dla malarzy impresjonistycznych tematykę jak: portrety, życie nowoczesnego miasta, krajobrazy i zjawiska pogodowe. W grafikach, podobnie jak w obrazach, artyści korzystali z nowatorskich sposobów wykonania i dużą wagę przykładali do estetyki.

W skład drugiej kolekcji wchodzi 10 prac. Stanowi ona część zbiorów nowoczesnej grafiki francuskiej z Muzeum Narodowego w Krakowie, z kolekcji Feliksa Jasieńskiego (1861-1929). Jasieński był miłośnikiem malarstwa, muzyki i literatury, pisarzem i dziennikarzem, mecenasem polskich artystów. Posiadał kolekcje wybitnych twórców, które przekazał muzeom.

Ekspozycja w Centrum Kultury ZAMEK pozwala nie tylko odkrywać mniej rozsławiony dorobek impresjonistów, ale daje niepowtarzalną okazję, aby zapoznać się z dziełami, tworzących przed nimi i po nich – pionierów i następców. Na wystawie zobaczymy m.in. prace takich autorów jak: Camille Pissarro, Alfred Sisley, Paul Cezanne, Pierre-Auguste Renoir, Henri de Toulouse Lautrec, Édouard Manet, Édouard Vuillard, Pierre Bonnard.

Ekspozycja została wzbogacona również o XIX-wieczny warsztat graficzny.

Warto obejrzeć wystawę, ponieważ może ona nie tylko edukować, ale również zapoczątkować zainteresowanie w odbiorcy samym nurtem. Należy dodać, że na pewno nie będziemy zawiedzeni, bo impresjonizm (jak sama nazwa wskazuje) po prostu robi wrażenie.

Organizatorem wystawy są: Ashmolean Museum w Oksfordzie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Centrum Kultury ZAMEK oraz Miasto Poznań.

Mecenasem wystawy jest Santander Bank Polska.

Wirtualna wycieczka po wystawie możliwa jest tutaj.