Zakończyła się kampania „Dostrzegamy! Badamy.W kobiecym interesie”. Jakie są jej efekty?
Z badań ginekologicznych skorzystało prawie 300 kobiet.Były one dostępne bezpłatnie dla pań z trzech województw – łódzkiego, lubuskiego i zachodniopomorskiego. Mieszkanki tych rejonów mogły bezpłatnie zasięgnąć rady lekarza ginekologa.
W minionej, 5. już odsłonie kampanii jej prekursorzy firma Gedeon Richter Polska, skoncentrowali się na potrzebach kobiet w wieku powyżej 59 lat, które nie odwiedzają gabinetów ginekologicznych. Jak pokazały wyniki przeprowadzonej ankiety, prawie co trzecia kobieta w tym przedziale wiekowym, również z niepełnosprawnością, nie badała się u ginekologa w ciągu ostatnich dwóch i więcej lat, a ok. 14 proc. pytanych nie pamięta, kiedy taka wizyta miała miejsce. Akcja spotkała się z widocznym zainteresowaniem i pozytywnym oddźwiękiem pacjentek, przedstawicieli organizacji pozarządowych i lokalnych władz.
Dane z badań przeprowadzonych w 8 miastach (Łódź, Zduńska Wola, Zielona Góra, Międzyrzecz, Strzelce Krajeńskie, Szczecin, Świnoujście, Międzyzdroje) robią wrażenie. W sumie przebadano 271 pacjentek, w tym 170 kobiet po 59. roku życia (najstarsza pacjentka miała 80 lat) i 34 kobiety z orzeczeniem o niepełnosprawności. 12 kobiet – już podczas badania – zostało skierowanych do szpitala w celu podjęcia dalszych konsultacji i leczenia. To potwierdza, że kampania „W kobiecym interesie” z każdą edycją odgrywa ważną funkcję we wczesnej diagnozie oraz zapobieganiu problemom natury ginekologicznej.
Specjaliści kampanii zaznaczają, że potrzeba powszechnego dostępu do badań ginekologicznych jest bardzo duża. Panie chcą się badać, ale z różnych powodów, takich jak kolejki do gabinetów, brak odpowiedniej infrastruktury, obowiązki domowe, problemy zdrowotne ich samych, ale też i członków ich rodzin, nie są w stanie regularnie odbywać wizyt u lekarza ginekologa. Jeśli jednak pojawia się okazja do zrealizowania badań, to chętnie wezmą w nich udział – czytamy na portalu www.niepelnosprawni.pl.
W kwestii profilaktyki ginekologicznej pozostaje jeszcze wiele do zmiany. Zdarza się, że panie nie odwiedzają gabinetów ginekologicznych nawet kilkadziesiąt lat. Najbardziej wstrząsający przypadek to 50 lat. To zatrważające, ponieważ skuteczne leczenie oznacza wczesne wykrycie potencjalnych nieprawidłowości. W przypadku chorób kobiecych, czas działa na naszą niekorzyść.
Mobilny Gabinet Ginekologiczny zawitał na terenie ośmiu miast w trzech województwach, zapewniając kompleksowe badania, takie jak badanie fizykalne, cytologii płynnej, USG oraz test na obecność wirusa HPV.
W akcję włączyły się organizacje pozarządowe, Prezydenci i Burmistrzowie, a także Marszałkowie województw, które odwiedzono w jej ramach.
Kampania „W kobiecym interesie” okazała się po raz kolejny osiągnięciem i z pewnością będzie kontynuowana w przyszłości, aby docierać do kobiet w celu promowania zdrowia oraz profilaktyki ginekologicznej.
Kampania „W kobiecym interesie” organizowana jest przez Gedeon Richter od 5 lat. Konsekwentnie edukuje Polki o wadze regularnych badań ginekologicznych.
Cztery poprzednie edycje kampanii skupiały się na eliminowaniu różnych barier, takich jak wstyd, strach czy brak właściwej infrastruktury dedykowanej osobom z ograniczeniami w ruchu.