Do sieci trafił właśnie spot promujący ważną kampanię edukacyjną, której zadaniem jest znormalizowanie wizerunku osób zmagających się z zaburzeniami psychicznymi.
Przedsięwzięcie ma na celu popularyzować wciąż nie do końca jasne dla niektórych kwestie higieny i dbania o zdrowie psychiczne, jako jedyną możliwą ścieżkę do satysfakcjonującego i udanego życia.
W krótkim wideo widz zostaje wprowadzony do świata wyzwań, z jakimi na co dzień muszą mierzyć się ludzie z różnego rodzaju problemami natury psychicznej.
Na wstępie słychać budującą napięcie muzykę, a przed oczyma, niczym w kalejdoskopie zmieniają się obrazy – nastolatek wzięty do odpowiedzi próbuje odtworzyć przy tablicy zapamiętane informacje, dostawca jedzenia ma przerwę na drugie śniadanie, a aktorkę dopada trema przed wyjściem na scenę. Co łączy te postaci o różnym statusie społecznym i wieku?
Świadomość mechanizmu występowania i przebiegu własnych chorób, z którymi nauczyli się tak dzielnie funkcjonować w codziennym rytmie własnych obowiązków.
Można zwariować i być każdym: rodzicem, uczniem, aktorką, nauczycielką, kierowcą czy prawnikiem – głosi motto kampanii wypowiadane głosem legendarnego rapera Sokoła.
Z zaburzeniami psychicznymi, takimi jak: napady lękowe, depresja, zespół stresu pourazowego lub schizofrenia da się normalnie żyć – zdaje się wybrzmiewać narracja klipu, której rola zawiera się w walce z wciąż pokutującymi niestety stereotypami, narosłymi wokół troski o zdrowie mentalne.
Każdy może zwariować i żyć normalnie, realizując własne pasje.
Przeświadczenie wypływające z przestarzałego i fałszywego obrazu człowieka z chorobami psychicznymi, ilustrowanego jako niebezpiecznego dla otoczenia „wariata” powinno dawno odejść do lamusa, bo jest zwyczajnie nieprawdziwe i krzywdzące.
Myślę, że tego rodzaju akcje społeczne mogą wiele zdziałać w temacie obalania wskazanych mitów.Choć niemało już zostało powiedziane, wciąż potrzebne są kampanie, ilustrujące różnorodną, lecz jak najbardziej „przeciętną”twarz osoby żyjącej z zaburzeniami psychicznymi.
„Magnesem, który ma przyciągnąć odbiorców do zapoznania się z kampanią, okazało się zaangażowanie do niej znanych osób. Narratorem spotu jest Sokół, zaś w poszczególnych bohaterów wcieliły się m.in. aktorki Iza Kuna i Helena Englert, a także zawodnik MMA Grzegorz Białas oraz flagowi gracze wytwórni SBM – bracia Kacperczyk” – informuje portal www.papaya.rocks.pl.
Za reżyserię filmu odpowiada Igor Leśniewski, a za zdjęcia Konrad Bloch.
Wraz ze startem kampanii uruchomiono również specjalną infolinię psychoedukacją. Eksperci z platformy Wellbee poruszą tutaj tematy dotyczące zdrowia i higieny psychicznej oraz zasygnalizują, dokąd udać się po dalszą pomoc.
Numer infolinii – +48 799 394 006.
Spot promujący kampanię można znaleźć tutaj.