W piątek, 17 maja obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Telefonów Zaufania dla Dzieci. Ich głos jest bardzo istotny, a problemy powinny być stawiane na równi z rozterkami doskwierającymi później w dorosłym świecie.
Telefon Zaufania nie powinien być a przynajmniej lepiej byłoby, gdyby nie stanowił ostatniej deski ratunku. Nie jest on też tożsamy z twierdzeniem, że dziecko przechodzi przez poważny kryzys psychiczny.
Konsultant, będący po drugiej stronie ma wesprzeć dziecko w znalezieniu rozwiązania jego trudności,czy udzielić odpowiedzi na różne dylematy najmłodszego dotyczące przyjaźni, dojrzewania, kontaktów z rodzicami, problemów szkolnych czy miłosnych.
To pod numery telefonów zaufania dziecko może zadzwonić, by opowiedzieć konsultantowi o tym, że zmaga się z dyskryminacją, doświadcza przemocy lub jest jej świadkiem, a osoba odbierająca telefon przede wszystkim go wysłucha.
Niekiedy łatwiej mówi się o swoich problemach osobie z zewnątrz, która umie spojrzeć na nie w inny sposób niż rodzina i pokazać drugą stronę medalu.
Wykaz stron internetowych i numerów telefonów zaufania, który udostępniamy za portalem www.niepelnosprawni.pl:
- Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (czynny 7 dni w tygodniu 24 h)
- 116 111 i adres strony internetowej, na której znajdują się wszystkie informacje dotyczące telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży
- Rzecznik Praw Dziecka (czynny pn-ndz 24 h):
800 12 12 12 i adres strony internetowej, na której znajdują się niezbędne informacje dotyczące m.in. telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży dostępny jest tutaj.