Przejdź do treści

Akcja Tron – edukacja w zakresie higieny i bezpieczeństwa w toaletach

Zdjęcie: wnętrze przedszkola

Autor: Martyna Sergiel

Czy polskie przedszkola w takim samym stopniu zapewniają komfort i poczucie bezpieczeństwa wszystkim dzieciom? Zdecydowanie nie.

Przedszkolakom z niepełnosprawnościami trudniej integrować się ze swoimi rówieśnikami, bo utrudnia im to… niedostępna architektura.

Progi, brak podjazdów, wind, a ponadto brak odpowiednio dostosowanych toalet,to niestety niemal standard. Realia są takie, że rodzice maluchów z wadami ruchu, słuchu i z nadwrażliwością sensoryczną mają trudności ze znalezieniem placówki, w której ich dziecko czułoby się bezpiecznie i było odpowiednio zaopiekowanie – twierdzi architektka Dorota Skibińska zaangażowana w kampanię edukacyjną Akcja Tron, skierowaną do przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych.

Nie chodzi tylko o bariery architektoniczne. Wiele przedszkoli cierpi na zły stan toalet. Są one szczególną przestrzenią dla każdego z nas –dla dziecka czy dorosłego. Chcemy czuć się w nich bezpiecznie i swobodnie. Natomiast dla dziecka z niepełnosprawnością brak wygody i komfortu w toalecie jest szczególnie wstydliwy i naraża go na niepotrzebne i trudne przeżycia. Sytuacja może oczywiście frustrować rodziców, wywołując w nich poczucie, że prawa ich dzieci są kolejny raz pomijane – opowiada na łamach www.niepelnosprawni.pl Małgorzata Nadziejko, koordynatorka merytoryczna kampanii społecznej Akcja Tron, która zaprasza przedszkola i szkoły do edukacji na temat higieny i bezpieczeństwa w toaletach.

– Rodzice zwykle nie wiedzą, że mają prawo wejść do przedszkolnej toalety i zobaczyć, w jakim ona jest stanie. Nie wszyscy dyrektorzy, nauczyciele w placówkach chcą na to pozwolić, bo dla nich to jest też jakiś stres, muszą się wykazać, że sprawdzili wszystko. Ale rodzice mają takie prawo i powinni z niego korzystać – dodaje na łamach www.niepelnosprawni.pl Małgorzata Nadziejko.

Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej stanowi, że każda placówka edukacyjna musi mieć co najmniej jedną toaletę dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Miejsce ma być pozbawione progów i stopni utrudniających wjazd wózkiem, zapewniać odpowiednią przestrzeń manewrową i uchwyty umożliwiające korzystanie z urządzeń sanitarnych. Sedes powinien umożliwiać wygodne siedzenie i oparcie stóp o podłogę, a umywalki mają znajdować się na takiej wysokości, by dzieci mogły swobodnie myć ręce.

Ponadto każda placówka musi zagwarantować dostęp do ciepłej i zimnej wody, mydła, ręczników papierowych lub suszarek oraz papieru toaletowego.

Wszystkie rozwiązania stosowane we wzorcowym, integracyjnym przedszkolu dotyczą zarówno kwestii architektonicznych, jak i wystroju, pomocy dydaktycznych i udogodnień w toaletach. Do najważniejszych należy zaliczyć:

  • Dostosowane toalety – zapewnienie przestrzeni manewrowej, uchwytów oraz odpowiedniej wysokości urządzeń sanitarnych;
  • Polityka otwartych drzwi – bezpieczne strefy higieniczne pozwalają opiekunom reagować na potrzeby dzieci bez naruszania ich prywatności;
  • Brak barier architektonicznych – eliminacja schodów poprzez zastosowanie ramp lub wind;
  • Szerokie korytarze i przejścia – umożliwienie swobodnego poruszania się dzieciom na wózkach inwalidzkich;
  • Oznaczenia i kontrasty kolorystyczne – ułatwienie orientacji dzieciom z wadami wzroku;
  • Stosowanie naturalnych barw i unikanie intensywnych zapachów – wyjście naprzeciw potrzebom dzieci z nadwrażliwością sensoryczną;
  • Regulowana wysokość mebli – zwiększenie komfortu uczestnictwa w zajęciach poprzez zastosowanie stołów i krzeseł z możliwością regulacji.

– W integracyjnych przedszkolach ważna jest też dostępność personelu wspierającego, np. asystentów edukacyjnych i terapeutów, którzy wesprą dzieci z niepełnosprawnością w codziennych czynnościach.

Edukowanie w zakresie higieny i dostępności powinno być częścią programu przedszkolnego – tak, by od najmłodszych lat budować w dzieciach postawę empatii i świadomości potrzeb innych ludzi. Tworzenie dostępnych przedszkoli to wyzwanie, które wymaga zaangażowania projektantów, architektów, dyrektorów placówek oraz władz lokalnych. Szczególna rola przypada w tym procesie terapeutom i pedagogom specjalnym – akcentuje na łamach www.niepelnosprawni.pl Magda Maciak, pedagożka i ekspertka praw dziecka.

Integracyjne przedszkole to coś więcej niż tylko właściwie zaprojektowany budynek. To przestrzeń, która pozwala na wychowanie dzieci w atmosferze empatii, tolerancji i wzajemnego poszanowania. Dostępne toalety są tylko jednym, ale niezwykle istotnym elementem większej układanki. O tym, jak duże znaczenie dla dobrostanu psychicznego dzieci mają wygląd i rozwiązania w przedszkolnych łazienkach, można dowiedzieć się z ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej Akcja Tron, realizowanej w całej Polsce.

Inicjatorem kampanii jest firma WCTron – oferuje ona mobilne rozwiązania sanitarne. Jej celem jest zwrócenie uwagi na problem czystości i dostępności toalet oraz działalność na rzecz edukacji w zakresie higieny. Zeszłoroczna i bieżąca edycja Akcji Tron dowodzi, że wygląd toalet ma znaczenie. Rodzice, nauczyciele i przedszkolaki z entuzjazmem angażują się w działania zmieniające wnętrze i funkcjonalność przedszkolnych toalet.

Więcej informacji o Akcji Tron można znaleźć tutaj.

Opracowano na podstawie: https://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/2483621.

Dodaj komentarz