Przejdź do treści

Zapytaj o SM

Logo kampanii edukacyjnej „Zapytaj o SM”

Ruszyła właśnie wartościowa kampania o nazwie „Zapytaj o SM”. Ma ona za zadanie edukować na temat stwardnienia rozsianego, a zarazem – właśnie dzięki poszerzaniu wiedzy dotyczącej tej przypadłości, podwyższyć świadomość społeczną we wspomnianym zakresie.

Drugim – niemniej ważnym celem jest próba pozytywnego wpływu na pacjentów i zachęcenie ich do rozpoczynania partnerskiej komunikacji z lekarzem, jaka powinna wywiązać się w kontekście życiowego wyzwania, które przed nimi stoi.

Inicjatywa kierowana jest do osób chorujących na SM i ma za zadanie wspierać je poprzez działania edukacyjne oraz motywować do aktywnego zarządzania życiem z chorobą. Kampania została powołana w 2021 r. przez Fundację PTSR, Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego i Fundację SM-Walcz o siebie” – czytamy na stronie www.niepelnosprawni.pl

Dane pokazują, że w naszym kraju na SM choruje ok. 50 tys. ludzi, z czego 80 – 85% z nich na wstępie diagnozowaną ma postać rzutowo-remisyjną (RRMS), a 15-20% pierwotnie postępującą. Obecna jest także trzecia postać stwardnienia rozsianego – wtórnie postępująca (SPMS) – która następuje po postaci rzutowo-remisyjnej, jako kolejny etap w naturalnym przebiegu SM.

W ramach kampanii przeprowadzone zostało badanie wykazujące, że blisko 90% ankietowanych osób z SM nie zadało ważnego pytania na temat przebiegu swojej choroby w trakcie wizyty u lekarza specjalisty.

Strach przed pytaniami wywołany jest między innymi dyskomfortem podejmowania rozmów na wstydliwe tematy, a także nerwami, jakie może stwarzać autorytet medyka i postrzeganie pewnych aspektów choroby, jako mało istotnych do rozmowy z profesjonalistą.

Poprzez prowadzenie działań edukacyjnych skierowanych do osób z SM chcemy pokazać, że warto inicjować partnerski dialog na temat potrzeb i oczekiwań związanych z terapią i radzeniem sobie z chorobą, a otwarta i szczera komunikacja oraz zaangażowanie może przynieść wiele korzyści” – deklarują wspólnie pomysłodawcy kampanii.

Nic dodać, nic ująć. Niewątpliwe warto pytać, a szczególnie wówczas, gdy chodzi o nasze zdrowie.

Więcej informacji na temat kampanii znajduje się tutaj

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030.

Logo Narodowego Instytutu Wolności

Dodaj komentarz