14 października, to Dzień Edukacji Narodowej, zwany potocznie Dniem Nauczyciela. Ten dzień, to święto wszystkich pracowników oświaty.
Składając Im wszystkim najlepsze życzenia, jubileuszowy portret jednej z 10 placówek Stowarzyszenia Na Tak – Szkoły Zakątek autorstwa Elżbiety Ślusarskiej – dyrektor Społecznej Szkoły Podstawowej „Zakątek”.
Szkoła Zakątek powstała w 2004 roku po to, aby zapewnić opiekę, terapię i edukację dzieciom i młodzieży z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością. Nasi podopieczni mają stwierdzoną niepełnosprawność sprzężoną: intelektualną w stopniu głębokim, znacznym i umiarkowanym i współwystępujące niepełnosprawności ruchowe, sensoryczne (niedowidzenie, niedosłuch), choroby układu nerwowego (w tym epilepsję), pokarmowego, krwionośnego, oddechowego.
W Szkole Zakątek wszelkie działania podejmowane są z myślą o dobru dziecka. Pracujemy metodami aktywnymi, w których bazą jest system motywacji ucznia. Na niej budujemy i rozwijamy strategie, dzięki którym możliwy jest rozwój podopiecznych.
Podstawowym działaniem w naszej pracy jest zindywidualizowane podejście do każdego dziecka tak, aby w jak najszczegółowszy sposób zdiagnozować jego możliwości. Naszym nadrzędnym zadaniem stało się dążenie do stworzenia warunków odpowiadających na indywidualne potrzeby edukacyjne, ale także rozwojowe i pielęgnacyjne.
Początkowo w szkole było tylko dziewięcioro dzieci. Obecnie szkoła liczy 51 uczniów w tym 12 na indywidualnym nauczaniu oraz 1 dziecko na wczesnym wspomaganiu rozwoju.
Struktura organizacyjna placówki wzorowana jest na programie stworzonym przez mgr Jacka Kielina długoletniego dyrektora Przedszkola Specjalnego „Orzeszek” w Poznaniu.
Każdy uczeń jest prowadzony w pełni zindywidualizowanym programem opartym na wnikliwej diagnozie jego możliwości funkcjonalnych, komunikacyjnych i ruchowych.
Koncepcja pracy Społecznej Szkoły Podstawowej „Zakątek” została opisana w dokumencie, którym jest Innowacja Pedagogiczna pod nazwą: Zakątek – miejsce gdzie każdy jest indywidualnością, zarejestrowana w Kuratorium Oświaty po raz pierwszy w 2010 roku.
Innowacja obejmuje organizację i metodykę pracy nakierowaną na ucznia, personel, pracę z rodzicami oraz współpracę ze środowiskiem.
Dzieci i młodzież w Szkole Zakątek przebywają w stałych godzinach od 7:50 do 13:30. W naszej ocenie jest to optymalny czas, kiedy dzieci są w stanie pracować z przerwą regeneracyjną w ciągu dnia, którą spędzają w szkolnej świetlicy nazywanej „bawialnią”.
Tygodniowy plan zajęć ułożony pod kątem możliwości ucznia zawiera wszystkie proponowane rodzaje zajęć, które są realizowane podczas zajęć indywidualnych lub grupowych prowadzonych przez nauczycieli oraz w czasie przeznaczonym na karmienie, jak i czynności pielęgnacyjne.
Nauczyciel – pedagog specjalny pracuje z każdym z uczniów w czasie zajęć indywidualnych i grupowych. Uczniowie, którzy trafiają do naszej szkoły to dzieci z bardzo dużymi barierami ruchowymi, nie poruszają się samodzielnie, zarówno mała i duża motoryka jest mocno zaburzona, to dzieci z wiotkością, ale i ze wzmożonym napięciem mięśniowy, to dzieci z atetozą, ale i z dużą biernością ruchową. Odkąd powstała szkoła w plan pracy każdego dziecka wplecione są codziennie jedne zajęcia z rehabilitacji ruchowej prowadzone przez nauczyciela rehabilitanta lub specjalistę fizjoterapeutę.
W Szkole Zakątek zgodnie z trendami w pedagogice specjalnej oraz wiedzą teoretyczną dotyczącą piramidy potrzeb Maslowa, neuropsychologii, stymulacji bazalnej, nie oddzielamy terapii i opieki oraz zwracamy szczególną uwagę na dobrostan uczniów i ich podmiotowe traktowanie.
Naszych podopiecznych dotyczą przeróżne zaburzenia fizjologiczne, co utrudnia im procesy akomodacji i asymilacji w sferze poznawczej i społecznej. W celu odpowiedniego zaspokojenia podstawowych potrzeb każdy uczeń ma przydzielonego opiekuna – asystenta, który zajmuje się jego karmieniem oraz czynnościami toaletowymi według indywidualnie przygotowanych procedur.
Wyjątkowe potrzeby edukacyjne, olbrzymie bariery fizyczne w ciele oraz niesamodzielność w zaspokajaniu potrzeb życiowych i fizjologicznych nakierowała nas na rozwój trzech grup zawodowych w naszej szkole: nauczycieli – pedagogów specjalnych, nauczycieli rehabilitantów – fizjoterapeutów oraz opiekunów – asystentów uczniów, pomoc terapeuty.
Kolejne lata pracy pokazują nam, że aby współpraca możliwie najlepiej się układała miedzy poszczególnymi grupami zawodowymi musimy mieć określony wspólny cel, którym jest bardzo ogólnie nazwane Dobro Dziecka.
Realizacja tego celu wymaga dobrej komunikacji miedzy współpracownikami, otwartości na zmiany, chęci do dzielenia się wiedzą oraz zaufania do współpracowników.
Prowadzenie i uczestniczenie w terapii osób wielorako niepełnosprawnych wymaga wiele trudu i jest mocno obciążająca. W Szkole Zakątek wypracowaliśmy system wsparcia, który obejmuje przede wszystkim nauczycieli i terapeutów. Źródłem wsparcia i jednocześnie narzędziem rozwoju zawodowego są interwizje wewnętrzne, konsultacje w zespołach oraz superwizje zewnętrzne.
W naszej pracy nie przestajemy zadawać sobie pytania: Czy podejmowane działania są wystarczające? Inwestując w ciągłe doskonalenie nauczycieli nie zatrzymujemy się w poszukiwaniu nowych możliwości i rozwiązań w aspekcie opieki, terapii i edukacji i dzieci i młodzieży głęboko, wielorako niepelnosprawnej.