Powoli zbliżamy się do końca naszych mini prezentacji dostępności dla osób z niepełnosprawnościami budynków administracji publicznej.
W dzisiejszym, przedostatnim już odcinku, z tego cyklu, przyjrzymy się, jak z dostępnością w I Oddziale Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Poznaniu przy ul. Dąbrowskiego.
Może ktoś z Czytelników powie, po co nam dostępność, skoro jest pandemia i wszystko załatwiamy online nie wychodząc z domu. Ale pandemia prędzej czy później minie i warto mieć taką wiedzę.
Otóż poznański Zakład Ubezpieczeń Społecznych, jak i większość jego oddziałów w Polsce, jak na instytucję blisko współpracującą z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przystało, jest placówką prawie wzorcową. Pewnie znalazłoby się kilka drobnych minusów, ale proszę pokazać mi ideał w dziedzinie dostępności.
Zacznijmy więc po kolei.
Dla osób z niepełnosprawnością ruchu wzdłuż budynku przy ul. Mickiewicza wyznaczono trzy miejsca parkingowe.
Osoby z niepełnosprawnością ruchu mogą dostać się do budynku wejściem przy ul. Dąbrowskiego 12 oraz ul. Mickiewicza 21/25.
Wejście do budynku przy ul. Dąbrowskiego jest zorganizowane z poziomu chodnika. W pobliżu wejścia znajduje się informacja o drugim wejściu do budynku, przy ul. Mickiewicza, przy którym jest pochylnia.
Drzwi przy wejściu do budynku przy ul. Dąbrowskiego oraz ul. Mickiewicza otwierają się automatycznie.
Przy wejściu przy ul. Dąbrowskiego znajduje się dzwonek ze znakiem wózka inwalidzkiego oraz informacją „Pomoc dla niepełnosprawnych”. Wystarczy nacisnąć dzwonek, aby uzyskać pomoc w dotarciu do stanowisk obsługi klientów.
Skoro jesteśmy już w budynku, to warto poznać jego „tajemnice”. W budynku są dwie sale obsługi klientów. W jednej sali są obsługiwani płatnicy składek, osoby ubezpieczone oraz lekarze. Druga sala jest przeznaczona do obsługi spraw emerytalno-rentowych i zasiłkowych.
wejścia do budynku przy ul. Dąbrowskiego. W sali można załatwić sprawy na stanowiskach obsługi klientów lub na stanowisku specjalnie wyodrębnionym.
Sala przeznaczona do obsługi spraw emerytalno-rentowych i zasiłkowych znajduje się na podwyższonym parterze. Do Sali bez problemu można dostać się wejściem do budynku od ul. Mickiewicza. Następnie należy skorzystać z windy, która jest wewnątrz budynku, przy wejściu od ul. Mickiewicza. W przypadku awarii windy, można dostać się do sali schodołazem. Aby uzyskać pomoc w obsłudze schodołazu, wystarczy nacisnąć dzwonek z informacją „POMOC DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH”, który znajduje się w pobliżu drzwi wejściowych.
Czas teraz na wspomniane minusy. Drzwi do sal obsługi klientów nie otwierają się automatycznie. W otwarciu drzwi trzeba zwrócić się o pomoc do pracowników stanowisk obsługi klientów.
W budynku są dwie toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchu. Jedna toaleta znajduje się na parterze – na poziomie zerowym – po lewej stronie od wejścia do sali w budynku przy ul. Dąbrowskiego. Druga toaleta jest na podwyższonym parterze, w pobliżu stanowiska „Informacja ogólna”, „Dziennik podawczy”.
Dysponując taką wiedzą myślę, że gdy minie pandemia bez większych trudności odnajdziemy się w poznańskim ZUS przy ul. Dąbrowskiego.
A co, teraz gdy nie wychodzimy z domu, a sprawę trzeba załatwić? Cały ratunek w Internecie i stronie internetowej. Ta spełnia wszystkie wymogi o dostępności. Można też za pomocą strony, bez większych problemów, umówić się z pracownikiem na wizytę internetową. Niczym się nie rożni od tej w Sali Obsługi, tyle że siedzimy przed komputerem i z pracownikiem rozmawiamy online i w ten sposób załatwiamy sprawę. Sama sprawdzałam i mogę dać rekomendację.
Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030