Przejdź do treści

W Centrum Handlowym Posnania wciąż pracują nad dostępnością

Na zdjęciu wnętrze Centrum Handlowego

Ciasne przejścia między alejkami, hałaśliwa muzyka w sklepach i kłopot w komunikacji z obsługą – to tylko jedne z niewielu ograniczeń w Centrach Handlowych, które dostrzegają osoby z niepełnosprawnościami.

Na szczęście obecnie wzrasta świadomość na temat potrzeb tego środowiska, co powoduje, że zarządcy obiektów handlowych przywiązują większą wagę do tego, by każdy klient miał równe szanse w poruszaniu się w tej przestrzeni.

Posnania jest właśnie takim miejscem – w znaczeniu: przyjaznym wszystkim odwiedzającym i oprócz innych aspektów nieustannie pracuje się tu nad dostępnością, wprowadzając kolejne rozwiązania, mające za zadanie wspierać osoby z niepełnosprawnościami.

Dostępność w polskich Centrach Handlowych

Zajrzyjmy na chwilę do poradnika „Dostępność w polskich Centrach Handlowych” przygotowanego przez Program Dostępność Plus. Według niego ponad 4,5 mln mieszkańców Polski to osoby z niepełnosprawnościami.

Warto przy tym zauważyć, że niepełnosprawność nie dotyczy wyłącznie narządu ruchu – w tym gronie znajdują się również osoby z niepełnosprawnością słuchu, niedosłyszące, niewidome i niedowidzące, a także osoby w spektrum autyzmu.

Dane z badania pokazują, że główną „przeszkodą”w Centrach Handlowych jest brak udogodnień dla klientów z niepełnosprawnością wzroku i słuchu.

Osoby niewidome i niedowidzące wskazują na potrzebę informacji głosowej, a także odpowiednich oznaczeń dotykowych. W niemal 70 proc. z 12 badanych obiektów brak było pętli indukcyjnych czy tłumacza języka migowego dla głuchych. Jednak czy te udogodnienia są wystarczające? – czytamy na stronie www.niepelnosprawni.pl.

Należy podkreślić, że niewyłącznie udogodnienia architektoniczne powodują, że centra handlowe są uznawane za przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Bardzo ważna jest również odpowiednia komunikacja, dzięki której wszyscy, bez względu na swoje ograniczenia, czują się traktowani z szacunkiem. Jednym z przykładów przyjaznej przestrzeni, która w 2018 r. otrzymała tytuł „Lidera Dostępności” przyznawanego przez Fundację Integracja jest Centrum Handlowe Posnania.

Posnanię wyróżnia wiele udogodnień dla klientów ze specjalnymi potrzebami. Na bieżąco prowadzone są tam też działania z najemcami, w celu edukacji i uświadamiania, jak prawidłowo komunikować i zachowywać się wobec odwiedzających.

Głównie z tego powodu w czerwcu przeprowadzono w Centrum szkolenia z przedstawicielami Fundacji TAKpełnosprawni.

Bardzo się cieszymy, że Posnania zaprosiła nas do siebie i podjęła decyzję o przeprowadzeniu warsztatów – to pokazuje, że wszyscy klienci i klientki są tu mile widziani – komentuje dla portalu www.niepelnosprawni.pl współprowadząca warsztaty Agata Robińska, prezeska Fundacji TAKpełnosprawni.

Szkolenia były okazją, aby dowiedzieć się między innymi jak działa pętla indukcyjna oraz czym jest komfortka. Najemcy uczyli się również, w jaki sposób komunikować się z klientami głuchymi i niewidomymi, a także poznali potencjalne zachowania osób neuroatypowych.

Dzięki warsztatom uświadomiliśmy sobie, że niepełnosprawność, choć nie zawsze widoczna, dotyczy sporej części społeczeństwa, i nie powinna determinować sposobu, w jaki postrzegamy drugiego człowieka. Wzrosła też nasza pewność w kontaktach z osobami z niepełnosprawnościami i mamy nadzieję, że poprzez praktyczne informacje, które otrzymaliśmy, będziemy umieli odpowiedzieć na ich potrzeby – mówią przedstawiciele firmy Veolia biorący udział w warsztatach.

Minione niedawno szkolenie dla najemców i służb nie było jedynym tego rodzaju, na które zdecydowała się Posnania. Jako pierwsze Centrum Handlowe w Polsce, już w 2019 roku, przy współpracy z Fundacją Wózkowicze zorganizowała warsztaty pod hasłem „Pracownik z Klasą – obsługa klienta z niepełnosprawnością” dla pracowników ochrony, punktów informacji oraz serwisu sprzątającego.

Fundacja Wózkowicze oraz fundacje Amikus i Psavard pełniły w Posnanii również rolę konsultantów w kwestii wprowadzanych w centrum usprawnień. Przeprowadzona przez członków fundacji kontrola potwierdziła, że Posnania jest przyjazna osobom z niepełnosprawnościami, dzięki wielu rozwiązaniom technologicznym i funkcjonalnym.

Wózkowicze wsparli również organizację strefy Working Zone, tak by bez problemu mogły z niej korzystać osoby poruszające się na wózkach.

W razie konieczności na klientów Posnanii czeka także wypożyczalnia wózków dla osób z niepełnosprawnościami – jest to nieodpłatna usługa, którą można zarezerwować zarówno przed wizytą w centrum, jak i już na miejscu.

W Posnanii nie brakuje również najemców świadomych potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W Carrefourze dla klientów poruszających się na wózkach przygotowana jest odpowiednio dostosowana kasa. Ponadto w sklepie dostępna jest usługa asystenta osoby z niepełnosprawnością, który pomaga w robieniu zakupów.

Warto dodać, że w Carrefourze podczas Światowego Dnia Świadomości Autyzmu na kilka godzin zmniejszane jest oświetlenie, a wszelkie komunikaty i muzyka są wyciszane.

Posnania, jest jednym z Centrów Handlowych biorących udział w akcji „Zaświeć się na niebiesko” wyrażając w ten sposób solidarność z osobami ze spektrum autyzmu. Odwiedzający galerię mogą również na co dzień skorzystać z pokoju wyciszenia, czyli specjalnie odizolowanego pomieszczenia, do którego można udać się, aby odreagować napięcie i na moment odciąć się od otaczających bodźców.

Cały czas pracuje się tutaj nad wprowadzaniem nowych rozwiązań oraz udogodnień. W czasie pandemii razem z firmą MIGAM stworzono film w języku migowym, który był wyświetlany w Posnanii i przedstawiał obowiązujące w budynku zasady bezpieczeństwa.

W najbliższych miesiącach będzie się tutaj testować aplikację The Compass umożliwiającą osobom niewidomym i słabowidzącym komfortowe poruszanie się po przestrzeni centrum.

Wiadomo, że osoby ze specjalnymi potrzebami nierzadko boją się odwiedzać Centra Handlowe na własną rękę ze względu na występujące problemy architektoniczne czy komunikacyjne.

Dzięki współpracy z ekspertami, cały zespół Posnanii może zasięgnąć wiedzy, jak wspierać klientów z niepełnosprawnościami podczas wizyty, która, poprzez zastosowanie przeróżnych rozwiązań jest dobrze dostosowana do ich potrzeb.

Dodaj komentarz