Jesteś osobą z niepełnosprawnością i chcesz osobiście załatwić sprawę w Urzędzie Skarbowym Poznań-Jeżyce przy ulicy Strzeleckiej?
Ten artykuł pomoże Ci uzyskać wiedzę na temat dostępnych udogodnień. Poinformuję również o ewentualnych utrudnieniach.
W celu uzyskania rzetelnych i potwierdzonych materiałów do tekstu, skontaktowałam się z Panem Remigiuszem Szymczakiem – zastępcą Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Spróbujmy teraz jego oczami przyjrzeć się sytuacji ludzi z ograniczeniami w poruszaniu się.
Jak udało mi się dowiedzieć Urząd Skarbowy Poznań-Jeżyce dysponuje dwoma wejściami. Jedno z nich – prowadzące na Salę Obsługi Podatnika – jest w pełni dostosowane do osób ze szczególnymi potrzebami.
Ponadto, na stronie internetowej w treści dotyczącej deklaracji dostępności Urzędu można znaleźć następujące wskazówki:
„Przed schodami do wejścia głównego znajduje się podjazd dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Drzwi wejściowe do budynku zapewniają możliwość wjazdu osobom poruszającym się na wózku inwalidzkim, ale nie są otwierane automatycznie. Wejście do strefy administracyjno-biurowej ograniczone jest kontrolą dostępu. Sala Obsługi Podatnika zlokalizowana jest na parterze i dysponuje oddzielnym wejściem, przed którym znajduje się podjazd dla osób z niepełnosprawnością ruchową. W środku budynku, ze względu na różnice w poziomach i konieczność pokonania schodów, zamontowana jest platforma przyschodowa, dzięki której pomieszczenie jest w pełni dostępne dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Dostęp do korytarzy, schodów i wind nie jest ograniczony przez dodatkowe bariery architektoniczne”.
Jeżeli mowa natomiast o toaletach, budynek dysponuje pomieszczeniami sanitarnymi, zaadaptowanymi do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Znając realia, jest to duży plus nie tylko dla pojawiających się tam w sprawach urzędowych interesantów.
Zwracając natomiast uwagę na kwestie organizacji i logistyki, czyli tak zwane „niebieskie koperty” na parkingu wewnętrznym znajduje się jedno miejsce przeznaczone dla osoby z niepełnosprawnością, które jest oznakowane.
Jedynym z niedociągnięć, jakie mogę tutaj wskazać jest brak znaczników TOTUpoint, które chwalą sobie osoby z niepełnosprawnością wzroku.
Być może warto pomyśleć o zaopatrzeniu budynku w tak przydatny sprzęt? Urząd Miasta Poznania skorzystał z takiej możliwości i teraz niewidomi bez trudu odnajdą się w pomieszczeniach przy placu Kolegiackim.
Pozytywny na pewno jest fakt, iż osoby niewidome, którym towarzyszy specjalnie przeszkolony pies asystujący do udzielenia wsparcia, bez problemu wejdą z czworonogiem do środka.
Niestety, Urząd Skarbowy na Jeżycach nie dysponuje tablicami z napisami brajlowskimi, przy czym, jeżeli chodzi o obsługę osób niewidomych, warto zauważyć, że przyciski wyboru pięter w windach są dodatkowo perforowane informacjami w języku Braille’a.
Należy jednak dodać, przechodząc płynnie do osób z dysfunkcją słuchu, iż, jeżeli chodzi o tę niepełnosprawność, niesłyszący nie powinien napotka
większych barier komunikacyjnych, ponieważ omawiana instytucja (co jest niewątpliwie dużym plusem), wiedząc jak różnie wciąż z tym bywa w Polsce, ma do swojej dyspozycji tłumacza języka migowego w przypadku wcześniejszego zgłoszenia chęci skorzystania z takiej opcji poprzez formularz, który dostępny jest na stronie internetowej urzędu tutaj.
Dwóch pracowników urzędu legitymuje się znajomością języka migowego.
Niestety budynek nie dysponuje też pętlami indukcyjnymi, które jak wiadomo, mają za zadanie wzmacniać i poprawiać jakość dźwięku, odbieranego przez aparat słuchowy.
Jak się ma natomiast kwestia dostępności cyfrowej strony internetowej Poznań-Jeżyce? Pod adresem dostępnym tutaj można znaleźć bieżące sprawy, nurtujące klientów.
Strona niestety nie korzysta z funkcji „przeczytaj na głos”, co byłoby ukłonem w stronę osób z niepełnosprawnością wzroku, natomiast dostępna jest na niej informacja dedykowana ludziom niesłyszącym tutaj oraz wersja zmiany kontrastu dla niedowidzących.
Ja zatem oceniam dostępność Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce? Pomimo paru niedociągnięć dosyć pozytywnie.
Dużym atutem z pewnością jest fakt, że jak twierdzi zastępca Naczelnika, zespół pracowników nie spoczywa na laurach, lecz nieustannie stara się poprawiać różne aspekty dostępności w rozumieniu osób z niepełnosprawnościami. „Cały czas pracujemy nad podnoszeniem standardów obsługi osób ze szczególnymi potrzebami” – podsumowuje Pan Remigiusz Szymczak
A taka postawa niewątpliwie powinna cieszyć i dawać nadzieję oraz poczucie, że dostępność – zarówno architektoniczna, jak i cyfrowa stała się ważnym tematem debaty publicznej i na pustych słowach i deklaracjach się (jak ufam) nie zakończy.
Deklarację dostępności można znaleźć tutaj
Deklarację dostępności architektonicznej można znaleźć tutaj
Informacje dotyczące obsługi osób z niepełnosprawnościami można znaleźć tutaj
Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030.