Autor: Martyna Sergiel
Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych podał do wiadomości, że do wojewódzkich zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności dostarczono ok. 383 tys. podań o ustalenie poziomu potrzeby wsparcia, które są powodem do przyznania świadczenia wspierającego i określenia jego kwoty.
Związane z tą sprawą spore zainteresowanie ma być jedną z przyczyn długiego oczekiwania na decyzje zespołu i wydanie nowego dokumentu.
Do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich wpływają skargi związane z długotrwałym procesem postępowań wojewódzkich zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności w kwestii analizy wniosków o wydanie decyzji, która ustalałaby poziom potrzeby wsparcia.
Z tych skarg wynika, że w wielu wojewódzkich zespołach ds. orzekania o niepełnosprawności występuje problem związany ze zbyt długim (liczonym w miesiącach) procedowaniem nad wnioskami o ustalenie poziomu potrzeby wsparcia. Jak zauważa Rzecznik, trudności z terminowym rozpoznaniem wniosków mają w niektórych zespołach tak dużą skalę, że publikowane są ogłoszenia na stronach BIP.
Jak wskazał Zastępca RPO, Stanisław Trociuk już na etapie prac legislacyjnych nad ustawą przewidywano dużą aktywność obywateli względem wydawania papierów ustalających poziom potrzeby wsparcia, szczególnie początkowo. Szacowano wtedy, że może zachodzić konieczność wydania decyzji w sprawach ok. 800 tys. osób. Z uwagi na to, przewidziano w ustawie uproszczenie procedur dotyczących między innymi zamówień publicznych oraz zabezpieczono koszty związane z obsługą realizacji tego zadania przez wojewódzkie zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności.
O informacje dotyczące działań podejmowanych dla usprawnienia postępowania orzeczniczego i zmniejszenia okresu oczekiwania na wydanie orzeczenia Stanisław Trociuk poprosił ministra Łukasza Krasonia.
W odpowiedzi Zastępcy RPO, Pełnomocnik ustalił, że do wojewódzkich zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności wpłynęło około 383 tys. wniosków o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia.
Tymczasem zespoły nie były przygotowane na tak wysoką liczbę wniesionych wniosków w tak krótkim czasie, pomimo zwiększenia liczby etatów i zatrudnienia nowych pracowników do obsługi zadań związanych z wydawaniem decyzji, jak również przygotowania bazy lokalowej do obsługi tych zadań.
Ponadto jak podkreślił Pełnomocnik część wniosków (od 30 do 90 proc.) nie spełnia wymogów formalnych do ich rozpatrzenia lub wniesione zostały przez osobę nieposiadającą legitymacji procesowej do zainicjowania postępowania o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia.
Ponadto z wnioskiem o wydanie decyzji wskazującej poziom potrzeby wsparcia wystąpiły osoby legitymujące się np. orzeczeniem o lekkim stopniu niepełnosprawności lub orzeczeniem o celowości przekwalifikowania zawodowego, których niepełnosprawność nie kwalifikuje do przyznania świadczenia wspierającego.
Następną z przyczyn opóźnień ma być to, że większość osób składa wniosek w wersji papierowej, a nie elektronicznej za pośrednictwem portalu Emp@tia.
Skutkuje to wymogiem przekonwertowania dokumentów na postać cyfrową i wprowadzenia ich do systemu informatycznego, co w przypadku jednego wniosku złożonego w wersji papierowej zajmuje średnio 25 minut.
Pełnomocnik poinformował również, że podejmowane są działania dotyczące zwiększenia środków finansowych na wynagrodzenia osobowe celem należytego zabezpieczenia realizacji zadań związanych z wydawaniem decyzji ustalających poziom potrzeby wsparcia np. w projekcie budżetu państwa przewidziano środki finansowe na zatrudnienie w wojewódzkich zespołach 173 dodatkowych pracowników administracyjnych.
Opracowano na podstawie: http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/2450805.