Przejdź do treści

Rowerem do Poznania z Czerwonaka w mig? Tak, teraz to możliwe!

Zdjęcie, Kładka łącząca Owińska z Poznaniem. 

Już w sierpniu, jeszcze podczas wakacji otworzona zostanie nowo wybudowana kładka pieszo-rowerowa nad Wartą. 

Połączy ona Owińska z poznańskim Radojewem i zagwarantuje mieszkańcom oraz turystom alternatywne możliwości komunikacyjne.

Kładka przez Wartę znajduje się w pobliżu zespołu poklasztornego Cysterek w Owińskach. Po przeciwnej stronie rzeki utworzono zejście na pograniczu miasta i Suchego Lasu. Most zespoli więc dwie gminy z poznańską metropolią. Od XIII wieku do lat 40. XX wieku funkcjonowała w tej przestrzeni przeprawa promowa z Radojewa do Owińsk i z powrotem. 

Umowa na wybudowanie kładki podpisana została jesienią 2021 r., a prace budowlane rozpoczęły się w listopadzie tego samego roku. Utworzenie kładki poprawi dostępność komunikacyjną oraz przepływ mieszkańców. Dzięki zwiększeniu udziału transportu rowerowego w codziennych podróżach, budowa kładki obniży poziom emisji spalin do środowiska w gminie Czerwonak oraz całym Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania. 

Kładka pieszo-rowerowa w Owińskach może stać się również znaczącą atrakcją turystyczną, między innymi za sprawą tarasów widokowych – na ich najwyższym poziomie zapewnione zostanie podziwianie krajobrazu z wysokości 25 metrów. Osoby spacerujące lub jeżdżące rowerami będą miały okazję podziwiać malownicze widoki i panoramę okolicy z nieosiągalnej dotąd perspektywy.

Łącznik stanie się „najszybszą” furtką do Puszczy Zielonki i jej sąsiednich atrakcji: kąpieliska AKWENU Tropicana z zielonym labiryntem dla dzieci, malowniczych zbiorników pożwirowych, unikalnego Parku Orientacji Przestrzennej i Biblioteki Zapachów, muzeum tyflologicznego oraz do zabudowań pocysterskich. 

Dodatkowo na terenie obiektu umieszczony zostanie InfoKiosk, wyświetlający informacje pasażerskie oraz ciekawostki turystyczne z okolicznych gmin. Kładka ma długość blisko 130 metrów i sięga szerokości 3,9 metrów. Wraz z wjazdami po obu brzegach będzie miała ok. 200 metrów. Najdłuższe z przęseł nad Wartą posiada aż 83 metry. Natomiast cała nowo powstała infrastruktura „zawieszona” została 10 metrów nad lustrem wody. 

Przedsięwzięcie o wartości 27 mln zł jest jednym z przykładów współpracy metropolitalnej Gminy Czerwonak z Miastem Poznań, Powiatem Poznańskim i gminą Suchy Las. 

Projekt został dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. 

Miasto Poznań przeznaczyło na wskazaną inwestycję 5 mln złotych z budżetu oraz 6 mln pochodzących z dodatkowego wsparcia zewnętrznego. 

Dodaj komentarz