Sierpień rozpoczyna się pod znakiem zmian w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.
Z początkiem miesiąca Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS przeobrazi się w eZUS. Użytkownicy zalogują się do systemu na nowym ekranie. To pierwszy krok w stronę modernizacji tego systemu.
Aktualnie w skali całego kraju Platformy Usług Elektronicznych używa około 13 mln internautów. To pierwszy polski e-urząd, a ZUS udostępnił go klientom przeszło 10 lat temu, dokładnie w 2012 r. W województwie opolskim w placówkach ZUS, profil na PUE potwierdziło dotąd już ponad 106 tys. mieszkańców.
– Autorski produkt ZUS od lat był rozbudowywany, dzięki czemu osoby pracujące, rodzice, przedsiębiorcy czy emeryci i renciści mogli załatwić w naszej instytucji coraz więcej spraw online, bez potrzeby opuszczania swoich czterech ścian.
Jednak wygląd ekranów i logika działania platformy nie zmieniły się od chwili uruchomienia tego serwisu. Teraz czas na nowe – zaznaczył Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa opolskiego.
Docelowo system będzie miał prostą nawigację, intuicyjny interfejs i funkcje dostosowane do wymagań różnych grup klientów, w tym osób ze szczególnymi potrzebami. Na początku sierpnia planowane jest wdrożenie pierwszych ulepszeń , w tym, jeśli chodzi o sposób logowania na platformie.
Użytkownik, który będzie chciał wejść na PUE ZUS zobaczy nowy ekran logowania. Przy logowaniu loginem i hasłem pojawią się nowe elementy, dzięki którym portal ma być bezpieczniejszy. Między innymi hasło będzie musiało składać się z co najmniej 12 znaków i dlatego po zalogowaniu system poprosi o dokonanie zmiany hasła.
Użytkownik podając login oraz hasło, będzie musiał potwierdzić logowanie kodem weryfikacyjnym. Kod otrzyma SMS-em lub na skrzynkę poczty elektronicznej. Sposób przekazania kodu zależy od tego, jaki kanał odzyskiwania dostępu użytkownik wybrał w ustawieniach portalu (zakładka [Dane profilu] sekcja [Dane kontaktowe, kanał odzyskiwania dostępu do Twojego konta PUE]).
W kolejnym etapie użytkownik będzie mógł wybrać konto, z którego chce korzystać, zanim przejdzie do załatwiania spraw w ZUS.
Może to być konto indywidualne (na którym dostępne są funkcje: ogólna, świadczeniobiorcy i ubezpieczonego) lub konto płatnika (przedsiębiorcy) albo konto, do którego użytkownik ma dostęp jako pełnomocnik. Jeśli klient wybierze konto indywidualne, przejdzie do widoku PUE i będzie mógł wybrać rolę ubezpieczonego (jeśli ją posiada) albo świadczeniobiorcy czy też rolę ogólną.
Inne ważne zmiany, które zostaną wprowadzone na tym etapie, to np.: tłumaczenie elementów eZUS na języki ukraiński i angielski.
ZUS przekazał informację, że jeszcze w tym roku planowane są zmiany w rejestracji konta na eZUS i w procesach powiązanych z logowaniem, np. przy przypomnieniu loginu.
Trwają też prace nad udoskonaleniem profilu płatnika składek.