Przejdź do treści

Oszuści nie śpią! Jak nie dać się nabrać?

Poznańska policja skierowała komunikat do seniorów: trzymajmy rękę na pulsie i nie pozwólmy oszukać się naciągaczom.

Wraz z początkiem nowego roku na Grunwaldzie w stolicy Wielkopolski dwoje seniorów straciło swoje życiowe oszczędności. Co nie powinno umknąć uwadze i kiedy zapalić się może czerwona lampka jako znak ostrzegawczy?

W pierwszych dniach stycznia dwoje mieszkańców poznańskiego Grunwaldu straciło łącznie sumę 40 tys. złotych. W obu przypadkach sposób działania naciągaczy był analogiczny.

W pierwszym przypadku oszust podał się za policjanta prowadzącego postępowanie. Starszy poznaniak uwierzył mu – wypłacił z konta ok. 30 tys. zł i przekazał przestępcy. Cały czas był przy tym przekonany, że bierze udział w policyjnej akcji. Podobnie było z 85-letnią kobietą, która oszczędności życia spakowała w plastikową torbę i wyrzuciła przez balkon – prosto w ręce przestępców podających się za mundurowych – czytamy na stronie www.poznan.pl

Sierżanci akcentują, że oszuści mają umiejętność doskonałej manipulacji emocjami innych.  Mogą podawać się za policjanta, hydraulika, pracownika gazowni, czy sprzedawcę oferującego odkażanie mieszkań z powodu COVID-19.

Dlatego w przypadku każdego niespodziewanego telefonu ważne jest, by przede wszystkim zachować spokój. Zawsze można się rozłączyć po to, aby sprawdzić, czy rozmówca po drugiej stronie słuchawki mówi prawdę. Jeśli podaje się za pracownika spółdzielni mieszkaniowej, warto zadzwonić do siedziby spółdzielni, jeśli za policjanta – na komisariat, itd.

Dobrze jest też zadzwonić do kogoś z rodziny, kto podpowie, jak działać, kiedy mamy do czynienia z przestępstwem.

Ograniczone zaufanie należy mieć również do osób, które pukają do drzwi domów. Policjanci radzą, by nie udzielać informacji i nie wpuszczać za nasz próg nieznajomych. Warto również pamiętać, że wszelkiego rodzaju prace remontowe wykonywane w budynkach mieszkalnych są zgłaszane w administracji lub spółdzielni z odpowiednim marginesem czasu.

Policjanci z Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu we współpracy z Centrum Inicjatyw Senioralnych prowadzą porady telefoniczne, podczas których wyjaśniają, jak bronić się przed wyłudzeniem.

Dyżury odbywają się w każdy wtorek, w godz. 12:00-14:00 pod numerem tel. 887 666 508.

Można też umówić się na stacjonarne spotkanie z policjantem w siedzibie Centrum Inicjatyw Senioralnych (ul. Mielżyńskiego 24) w tych samych godzinach – wcześniej należy zarezerwować termin wizyty, dzwoniąc na numer 887 666 508 (również we wtorki, w godz. 12.00-14.00).

Podczas dyżurów mundurowi informują o zagrożeniach, z jakimi mogą się spotkać na co dzień seniorzy. Podpowiadają, gdzie w razie konieczności uzyskać pomoc oraz jak zachować się w sytuacji budzącej podejrzenia.

Dodaj komentarz