PKP Intercity odebrało cztery z 60 zamówionych zmodernizowanych wagonów typu 111A-30 COMBO, które zostały w pełni przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
W pojazdach zainstalowano między innymi szerokie automatyczne drzwi oraz łagodną rampę umożliwiającą wjazd wózkiem z poziomu peronu.
Za modernizacją wagonów stoi konsorcjum spółek Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki. Działania, jakie dla przykładu podjęto to: wyciszenie wnętrza, wymiana wózków jezdnych na nowe. W ramach całej akcji unowocześnienia stworzono też przedziały rodzinne, przedział dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku. W pojeździe znalazła się również część bezprzedziałowa i miejsce, gdzie można bezpiecznie przewieźć rowery.
„Wśród udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami, w które wyposażono nowe wagony, znalazł się między innymi specjalny przedział dla dwóch osób z tej grupy pasażerów oraz dwóch opiekunów. Przedział posiada dwa pełnowymiarowe fotele oraz dwa miejsca na wózek inwalidzki z trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa, przyciski SOS, panel indywidualnego sterowania oświetleniem i klimatyzacją, indywidualne stoliki oraz dużą śmietniczkę. Szerokie drzwi są wyposażone w wygodną, rozkładaną rampę. Wewnątrz zainstalowano automatyczne, bezprogowe drzwi przedziałowe, a wszelkie przyciski, klamki i barierki są dostępne z poziomu wózka inwalidzkiego. Również toaleta jest przystosowana do potrzeb „wózkowiczów”. Wszystkie oznaczenia są przetłumaczone w alfabecie Braille’a, co jest szczególnie istotne dla osób z dysfunkcją wzroku” – czytamy na portalu www.reha-news.pl
Docelowo unowocześnione pojazdy mają wyjechać na trasy:
Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok;
Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok;
Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – Świnoujście;
Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski;
Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra.
Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030.