Pandemia wiele pozmieniała w życiu każdego. Nieważne, czy chodzi tu o pójście do sklepu, czy o wizytę w urzędzie. Jest sprawa i trzeba ją załatwić.
W ramach realizowanego przez nasz portal projektu finansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego postanowiliśmy zająć się dostępnością dla osób z niepełnosprawnościami budynków administracji publicznej w naszym mieście. Na ile nam się to uda w czasie zaostrzonego reżimu sanitarnego? zobaczymy, ale pandemia minie i dowód osobisty trzeba będzie załatwić.
Wspomniany przeze mnie dowód jest trochę symboliczny, bo mam tu na myśli wszystkie sprawy, które można załatwić w Urzędzie Miasta Poznania, przy ul. Libelta 16/20, w Poznaniu.
W lokalu przy Libelta znajdują się:
Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych
Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów
Wydział Wspierania Jednostek Pomocniczych Miasta
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa
Niepełnosprawni najczęściej trafiają do Wydziału Spraw Obywatelskich, bo to właśnie w nim załatwia się sprawy związane ze wspomnianymi już dowodami osobistymi, odpisami różnych akt itp.
Wydział jest na parterze. Kilka schodów nie jest żadną przeszkodą, bo osoby mające problemy z poruszaniem się mogą skorzystać w wygodnego podjazdu. Po sforsowaniu, często przy pomocy przypadkowych osób, bardzo ciężkich drzwi wejściowych, urząd stoi przed nami otworem.
W głównym holu po lewej stronie od wejścia znajduje się punkt informacyjny. Istnieje możliwość zaprowadzenia osoby niewidomej do konkretnego wydziału/oddziału, dla klientów głuchoniemych dostępny jest tłumacz języka migowego, a w windzie są napisy w alfabecie brajla.
W budynku funkcjonuje system kolejkowy wizualny i dźwiękowy.
Toaleta dla osób poruszających się na wózkach znajduje się na parterze,
Warto pamiętać, aby w sytuacji epidemicznej, w jakiej obecnie się znajdujemy, przed planowaną wizytą w urzędzie umówić się na nią przez POZnan*Kontakt tel. 61 646 33 44.
A może warto założyć profil zaufany, który pozwala między innymi złożyć wniosek o nowy dowód osobisty, wymieniać korespondencję na przykład z ZUS-em, oddziałem NFZ, urzędem miasta czy gminy i załatwiać inne sprawy urzędowe przez Internet.
Pandemia kiedyś minie, a kolejki w urzędach…? Profil zaufany przyda się na pewno i choć w części pomoże rozwiązać wiele problemów dostępności.
Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030