Startuje kampania Fundacji Dom w Łodzi, w ramach której dzieci mające ograniczenie sprawności będą testowały dostępność miejsc zabawy i wypoczynku w tym mieście.
Fundacja Dom w Łodzi zamierza sprawdzić, z których atrakcji mogą skorzystać maluchy z niepełnosprawnościami.
Miejscom, które pod kątem dostępności spełniały będą najwięcej wymogów, Fundacja przyznawać będzie certyfikaty i naklejkę w kształcie chmurki z napisem „#Pełnia życia-Miejsce przyjazne WSZYSTKIM dzieciom”.
Dzięki temu opiekunowie dzieci z niepełnosprawnościami będą mogli łatwiej zaplanować wycieczkę z maluchem. W Łodzi, niestety, nie wszystkie atrakcje są dostępne dla najmłodszych obciążonych dysfunkcjami.
Wszystko zaczęło się od przykrej sytuacji w jednym z figlorajów w Łodzi. Pewna dziewczynka nie mogła się w nim bawić, gdyż z uwagi na bezpieczeństwo innych dzieci nie pozwolono jej poruszać się po obiekcie za pomocą wózka.
Jak mówi Marta Libiszowska, rzeczniczka prasowa Fundacji Dom w Łodzi, uznano wówczas, że zamiast nagłaśniania tego typu incydentów, lepszym rozwiązaniem będzie pokazanie na mapie Łodzi miejsc, które uwzględniają potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
W ten oto sposób narodziła się kampania „Chmurka #pełniażycia”.
Wspomniana dziewczynka została jedną z jej ambasadorek.
Łódzka fundacja ma doświadczenie w wycieczkach z dziećmi o ograniczonej sprawności, gdyż w prowadzonym przez organizację domu dziecka są także dzieci na wózkach.
– Zwykle dzwonimy wcześniej, by dowiedzieć się, czy obiekt jest dostępny i czy w pobliżu będziemy mogli zaparkować, bo nie wszystkie dzieci są małe i lekkie, niektóre ciężko wyciągnąć z fotelików – przyznaje Marta Libiszowska. – Nam jest jednak łatwiej. Jeździmy większą grupą i możemy sobie pomóc.Nie jesteśmy matką samotnie tachającą wózek – wyjaśnia.
Idea akcji polega na ocenianiu przez dzieci będące ambasadorami kampanii podczas wycieczek dostępności dla osób z niepełnosprawnościami miejsc, takich jak kina, place zabaw czy obiekty sportowe.
Następnie, kierując się ocenami najmłodszych Fundacja przyzna certyfikaty oraz chmurki, którymi będzie można obiekt oznakować. Zostanie również stworzona strona internetowa zawierająca listę przetestowanych miejsc. Na razie akcja prowadzona jest tylko w Łodzi. W planach jest jednak jej rozszerzenie na inne polskie miasta.
Już dziś podczas inauguracji akcji w łódzkim Orientarium przedstawieni zostaną jej ambasadorowie: Jagoda, Mateusz i Marysia.
Oddany w ubiegłym roku pawilon Orientarium dostosowany jest do potrzeb osób o ograniczonej sprawności: posiada szerokie przejścia, pochylnie i windy. Otrzymał statuetkę miejsca przyjaznego dzieciom podczas tegorocznego Festiwalu #Pełniażycia. Stąd też wybór tegoż obiektu na inaugurację kampanii.
Fundacja Dom w Łodzi wciąż poszukuje ambasadorów akcji. Powinni być to prowadzący aktywny tryb życia młodzi ludzie z niepełnosprawnościami, których rodzice wyrażą zgodę na ich udział w kampanii.
Zgłoszenia można nadsyłać drogą mailową na adres mlibiszowska@domwlodzi.org lub wolontariat@domwlodzi.org.
Środki na realizację projektu pochodzą z tak zwanego mikrograntu Urzędu Miasta Łodzi oraz z dofinansowania Fundacji NBP Paribas.
Patronat nad przedsięwzięciem objęła Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska.
Opracowano na podstawie: https://dzienniklodzki.pl/niepelnosprawne-dzieci-beda-testowac-lodzkie-atrakcje-nowa-kampania-fundacji-dom-w-lodzi/ar/c1-18009059.