Jesienią w Teatrze Wielkim w Poznaniu wystawiany był spektakl „Łabędzie” w reżyserii Tobiasza Berga.
Miło jest nam poinformować, że przedstawienie zdobyło nagrodę publiczności w prestiżowym, międzynarodowym konkursie organizacji Fedora.
Projekt „Łabędzie” składa się z paru elementów. To warsztaty ruchowe, spektakl taneczny oraz międzynarodowe tournée tworzone wspólnie z osobami niewidomymi i niedowidzącymi w oparciu o sławne na całym świecie – „Jezioro łabędzie”.
W przedstawieniu wystąpili tancerze niewidomi, słabowidzący oraz poruszający się alternatywną motoryką.
Wyjątkowy spektakl został nominowany do nagrody Fedora w kategorii „Edukacja”. Konkurował z takimi tytułami, jak „Dawn to Dusk” z Wielkiej Brytanii oraz francuskim (Eine) Winterreise”. W swojej kategorii nie udało się zdobyć wyróżnienia, spektakl zyskał jednak szerokie uznanie oraz nagrodę publiczności.
– Z radością ogłaszamy, że tegoroczna nagroda publiczności trafiła do „Swans Vol. 2: On tour” prowadzonego przez Teatr Wielki w Poznaniu, w Polsce – mówił Jean-Yves Kaced, Sekretarz Generalny Fedory i prezes stowarzyszenia Przyjaciół Opery Paryskiej podczas gali wręczenia nagród.
– Gratulujemy twórcom i artystom, którzy wzięli udział w tym inspirującym projekcie – dodał.
Autorem całego pomysłu, a także scenariusza warsztatów oraz spektaklu jest Tobiasz Berg – tancerz, choreograf, aktor teatru tańca z wieloletnim doświadczeniem pracy z osobami zagrożonymi marginalizacją.
Idea powstała z potrzeby otwarcia budynku opery dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Miała ona być również odpowiedzią na ich zbyt mały udział w aktywnym tworzeniu profesjonalnej kultury i sztuki. W spektaklu biorą udział tancerze z niepełnosprawnościami, niewidomi i słabowidzący, związani z poznańską „Niewidzialną ulicą”.
Fedora – Europejskie Koło Dobroczyńców Opery i Baletu to organizacja, która wspiera przyszłość opery oraz sztuki tańca na Starym Kontynencie. Instytucja została założona w 2013 roku w Paryżu.
Jej głównym celem jest zachęcanie młodych twórców do podejmowania działań w tym obszarze, a co za tym idzie, do czynienia opery i tańca bardziej dostępnymi.