Przejdź do treści

S·PLOT – nowy wymiar teatru

Grafika, promowanie S·PLOT-u – Międzynarodowego Kongresu Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży. 

Czym mógłby zachęcić młodych do częstszych odwiedzin teatr jako instytucja? Jak ma wyglądać festiwal teatralny kierowany do nastolatków? 

Co zrobić, żeby zagościł na stałe w kalendarzu istotnych kulturalnych przedsięwzięć? Na te pytania odpowie S·PLOT Międzynarodowy Kongres Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży, który odbędzie się w Teatrze Pinokio w Łodzi w październiku. Wydarzenie ma dać początek nowemu międzynarodowemu festiwalowi S·PLOT, który premierę ma mieć w przyszłym roku.

Organizowany przez Teatr Pinokio w Łodzi S·PLOT – Międzynarodowy Kongres Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży odbędzie się w dniach 8-11 października.

Jego harmonogram będzie składał się z dyskusji z udziałem twórców najważniejszych europejskich festiwali, przedstawicieli środowisk naukowych, pedagogów oraz innych specjalistów. Będą też sesje warsztatowe czy działania edukacyjne, a łódzka publiczność oraz uczestnicy kongresu będą mogli obejrzeć zagraniczne przedstawienia, doceniane przez europejskich krytyków.

W nowym cyfrowym świecie, w którym trudno wywołać i utrzymać zainteresowanie młodych widzów, widzimy konieczność znalezienia nowoczesnej, innowacyjnej, niestandardowej formy prezentacji i popularyzacji teatru ukierunkowanego na publiczność poniżej 18. roku życia. Stąd pomysł na festiwal poprzedzony kongresem, będącym swego rodzaju laboratorium, w którym producenci, twórcy, naukowcy, nauczyciele z Polski i zagranicy opracują nowe sposoby komunikacji z widzem najmłodszym i dorastającym – mówi dziennikarzom www.niepelnosprawni.pl Gabriel Gietzky, dyrektor Teatru Pinokio w Łodzi, zarazem dyrektor S·PLOTU.

Wyzwaniem dla twórców przyszłego festiwalu jest wprowadzenie nowego standardu produkcji i programowania imprez kierowanych do młodego pokolenia, dla którego punktem wyjścia będą dobre wzorce wypracowane przez organizatorów istotnych europejskich eventów. Zaproszenie do udziału w październikowym kongresie przyjęli już Noel Jordan z Edinburgh International Children’s Festival, Ilija Tatić z International Festival of Children’s Theatres, w Suboticy, a także reprezentujący Hessische Theaterakademie – Philipp Schulte.

– Tegoroczna, pomostowa edycja S·PLOTU to niewyłącznie prelekcje, dyskusje, warsztaty dla młodzieży i spotkania ekspertów, ale też niecodzienna dla łódzkiej publiczności okazja obejrzenia propozycji czterech znakomitych twórców – komentuje na łamach portalu www.niepelnosprawni.pl Bartosz Kurowski, kurator S·PLOTU.

Grupa Animal Religion z Hiszpanii (Katalonia) pokaże świetnie przyjęty podczas festiwalu w Edynburgu performans zatytułowany „Hello, Hands and Feet”, skierowany do widzów w wieku od 2 do 5 lat oraz osób z niepełnosprawnościami.

Numen Company z Niemiec z przedstawieniem „Solace”, stworzonym z myślą o młodych dorosłych (15+), podejmie temat poszukiwania tożsamości we współczesnym, złożonym i trudnym świecie. Opowieść obleczona przez twórców w mocną i niepokojącą formę teatru lalek, zadziwia geniuszem niewidocznej animacji obiektów.

Również z Niemiec przyjedzie Theater Gruene Sosse z przeniesieniem na scenę powieści „Braciszek i Karlsson z dachu” autorstwa Astrid Lindgren. Twórcy zaprezentują przygody bohaterów w nowatorskiej formie z zastosowaniem nowoczesnych technologii.

Zaś hiszpańska grupa Viu el Teatre! z performansem „Pintamúsica” pomoże najnajom – najmłodszym widzom w wieku niemowlęcym – zdobyć doświadczenie o czterech porach roku za pośrednictwem doznań sensorycznych.

Goście kongresu i łódzka publiczność w ramach S·PLOTU uczestniczyć będą też w propozycji Teatru Pinokio w Łodzi.

Dla nas to niepowtarzalna okazja, żeby przedstawić swoją wizję teatru międzypokoleniowego, mówiącego głośno o problemach współczesności, dającego pretekst do rozmowy i refleksji – podkreśla Gabriel Gietzky. 

Mamy też nadzieję, że goście z kraju i zagranicy dostrzegą potencjał naszej nowej siedziby i przyjmą zaproszenie do wspólnych projektów w przyszłości – podsumowuje.

S·PLOT Międzynarodowy Kongres Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Łodzi oraz The Institut Ramon Llull.

Dodaj komentarz