Lokalna Organizacja Turystyczna (LOT) z Przemyśla realizuje transgraniczny mikroprojekt zatytułowany „Ochrona praw obywatelskich osób niepełnosprawnych i stworzenie im możliwości poznania unikalnego dziedzictwa kulturowego i architektonicznego miast Lwowa i Przemyśla”.
Działalność ta ma na celu umożliwienie osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich zwiedzenia przynajmniej niektórych zabytków historycznych tych dwóch miast.
Zadaniem, które postawili przed sobą realizujący projekt jest stworzenie szlaków turystycznych, dedykowanych osobom niepełnosprawnym na terenie Lwowa i Przemyśla.
Projekt powstał dzięki inicjatywie Lwowskiego Stowarzyszenia Rozwoju Turystyki (LART), a współfinansowany jest ze środków Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina Eis 2014-2020. Jego realizacja zaczęła się w czerwcu ubiegłego roku.
Założenie jest takie, by zaadaptować trasę turystyczną Przemyśla do potrzeb osób niepełnosprawnych, dzięki czemu osoby, mające trudności w poruszaniu się, czy te na wózkach będą mogły bez większych komplikacji dotrzeć do najcenniejszych zabytków Przemyśla. Zakres trasy, planowo będzie stanowić pięć obiektów turystycznych.
Początek i koniec trasy to parking na Placu Rybim, modernizacja trasy dotyczyć będzie również przejazdu przez Rynek.
Osoby z niepełnosprawnościami będą mogły podczas zwiedzania obejrzeć: Archikatedrę Rzymskokatolicką, Archikatedrę Greckokatolicką, kościół Karmelitów, kościół Franciszkanów oraz budynek dworca kolejowego.
Kolejnym założeniem realizowanego właśnie projektu jest zapewnienie dostępności do kościoła Franciszkanów. Przedsięwzięcie to ma umożliwić zainstalowanie rampy, która pozwoli zwiedzić budynek osobom na wózku.
W przyszłości powstanie również specjalistyczny przewodnik, a także strona internetowa na temat Przemyśla, kierowana do osób z niepełnosprawnościami. Wszystko to ma służyć promocji miasta jako przestrzeni przyjaznej ludziom ze specjalnymi potrzebami.
„W trakcie realizacji tego projektu eksperci przeprowadzili wielokrotnie inspekcje dotyczące dostępności wspomnianych obiektów historycznych. Działania te dotyczyły przystosowania zarówno samych obiektów jak i dróg dojazdowych, a także wszelakich barier architektonicznych, między innymi nierówności nawierzchni, wysokości krawężników, itp. Aktywność ta wykazała istnienie wielu barier, które w znacznym stopniu lub w 100 proc. uniemożliwiają osobom niepełnosprawnym poruszanie się tą trasą. Na podstawie dokumentacji technicznej można stwierdzić, że osoba niepełnosprawna, w tym poruszająca się na wózku inwalidzkim, będzie w stanie pokonać trasę w sposób bezpieczny oraz komfortowy. Bez większego problemu powinna ona dostać się do wszystkich obiektów historycznych znajdujących się na trasie. W tej chwili największe problemy stanowi nawierzchnia (nierówna kostka brukowa), dość duża ilość zbyt wysokich krawężników oraz pozbawione podjazdów schody doprowadzające do obiektów. Przedstawiciele Lokalnej Organizacji Turystycznej spotkali się z władzami miasta Przemyśla, w tym z Prezydentem Miasta i zwrócili uwagę na ten problem oraz poinformowali o trwającym projekcie. Mamy nadzieję, że w przyszłości miasto będzie w stanie zabezpieczyć pieniądze i przystosować całą trasę dla osób niepełnosprawnych zgodnie z dokumentacją kosztorysową i techniczną uzyskaną w ramach projektu” – podał do wiadomości Leszek Koman, prezes Lokalnej Organizacji Turystycznej w Przemyślu.
Z pewnością to bardzo dobry pomysł i cenna oraz potrzebna inicjatywa. Oby nie skończyło się na pustych obietnicach.
Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030.