Myślałeś kiedyś, żeby występować na deskach teatru? W Teatrze Pinokio w Łodzi można zapisywać się na warsztaty służące rozwijaniu umiejętności tanecznych oraz aktorskich, a także sposobu deklamacji czy techniki emisji głosu.
To propozycja dla starszych nastolatków i osób dorosłych, które dotąd nie rozwijały swoich teatralnych pasji zakładając, że przeszkodę stanowi ich niepełnosprawność ruchowa.
Organizatorzy i trenerzy dostosują zajęcia do szczególnych potrzeb uczestników.Warsztaty „Kreatywność ciała. Kreatywność słowa. Warsztaty dla osób z alternatywną motoryką odbędą się w dwa czerwcowe weekendy.
Pierwsze spotkania zaplanowane są na 8 i 9 czerwca, kiedy to zajęcia taneczne poprowadzi Tatiana Cholewa, która wykonuje i tworzy profesjonalną sztukę ze skomplikowanym i zbuntowanym ciałem jako tancerz, performer czy choreograf.
Jest osobą poruszającą się na wózku – wózek umożliwia jej motorykę, ale czasami wykorzystywany jest też jako rekwizyt.
Komplikując dotychczasowe wyobrażenie o wystarczających warunkach fizycznych i umiejętnościach technicznych do prezentowania sztuki za pośrednictwem ciała, Tatiana czerpie siłę i osiąga nowe możliwości w dzieleniu się swoim talentem. Oprócz występów na scenie, prowadzi również warsztaty i laboratoria taneczne. Edukuje na rzecz sztuki dostępnej, brała także udział w kampanii społecznej „Jestem Artystą” w ramach projektu „Europe Beyond Access”.
Tydzień później odbędą się kolejne spotkania. Warsztat „Oddech, emisja głosu, technika mowy”. Tajniki pracy z głosem uczestnikom zdradzi Piotr Osak – aktor, kompozytor, instruktor teatralny, absolwent Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie), na stałe związany z Teatrem Pinokio w Łodzi. Aktywny również jako muzyk – wokalista i instrumentalista – był półfinalistą 33. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Fascynuje się śpiewem gardłowym, etnicznym, białym, a także fotografią i montażem filmowym – czytamy na stronie www.niepelnosprawni.pl.
Tego samego dnia odbędą się warsztaty aktorskie prowadzone przez Natalię Wieciech. Aktorka Teatru Pinokio w Łodzi jest absolwentką Wydziału Lalkarskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie (Filia we Wrocławiu). Jej działalność artystyczna obejmuje udział w wielu festiwalach teatralnych w Europie i Azji. Wielokrotnie realizowała w praktyce spotkania edukacyjne i konstruowała scenariusze zajęć warsztatowych – głównie z zakresu aktorstwa i plastyki ciała. Współpracowała z Instytutem Teatralnym w Warszawie w ramach akcji „Włącz Teatr” oraz „Lato w Teatrze”.
Udział w warsztatach jest bezpłatny, a nabór trwa tylko jeszcze do 24 maja.
Zgłoszenia czy dodatkowe pytania kierować można drogą mailową na adres: b.kurowski@teatrpinokio.pl.
W zgłoszeniu należy podać numer telefonu, adres poczty elektronicznej oraz wszelkie dodatkowe informacje, które uczestnik uzna, że chciałby przekazać organizatorom na temat swoich potrzeb specjalnych, co pozwoli zagwarantować wszystkim uczestnikom odpowiednie warunki i atmosferę do pracy.
Teatr Pinokio w Łodzi nie ma barier architektonicznych, a organizatorzy gwarantują też pomoc w transporcie z dworców czy przystanków na terenie Łodzi, jeżeli zaistnieje taka konieczność.
Warsztaty to część większego projektu, na którego realizację Teatr Pinokio w Łodzi zdobył blisko 300 tysięcy złotych w Ogólnopolskim Konkursie KULTURA WRAŻLIWA, realizowanym przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Pozyskane pieniądze posłużą realizacji obszernego, wieloaspektowego przedsięwzięcia wokół premierowego spektaklu „Brzydkie kaczątko” na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena. Przedstawienie zawierające elementy charakterystyczne dla teatru lalek, teatru maski, musicalu oraz widowiska tanecznego, będzie skierowane do dzieci od 4 do 6 roku życia oraz ich bliskich i opiekunów. Wprowadzenie audiodeskrypcji, symultanicznego tłumaczenia na Polski Język Migowy i możliwości wykorzystania pętli indukcyjnej, zainstalowanej w ramach projektu umożliwią udział w kulturze uczestnikom na ogół pozbawionym tej opcji.
Z kolei zastosowanie przystępnego języka (easy-to-read) do tworzenia scenariusza rozszerzy grupę docelową o publiczność z niepełnosprawnością intelektualną. Twórcy nie zapominają też o odbiorcach szczególnie wrażliwych na bodźce sensoryczne, dlatego planują rozważną i odpowiedzialną konstrukcję widowiska.
– Wiemy, że niemożliwa jest produkcja spektaklu odpowiadającego na wszystkie potrzeby, niemniej chcemy zmierzać do tego, co niemożliwe – komentuje Bartosz Kurowski, koordynator ds. współpracy międzynarodowej i rozwoju w Teatrze Pinokio w Łodzi. Interesuje nas wypracowanie takiego procesu tworzenia tejże opowieści, która w założeniu i od samego początku będzie ukierunkowana na priorytet dostępności – podsumowuje.