Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych we współpracy z gdańskim kołem Polskiego Stowarzyszeniem na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną uruchomił całodobowy telefon wsparcia dedykowany służbom granicznym oraz personelowi punktów recepcyjnych przyjmujących uchodźców z Ukrainy.
Zadaniem pracowników linii jest udzielanie wskazówek pracownikom służba granicznych i personelowi punktów recepcyjnych na temat tego, jak pomóc obywatelom Ukrainy, którzy deklarują, że są osobami z niepełnosprawnościami, lub posiadającym niepełnosprawność potwierdzoną wizualnie przez pracownika służb granicznych lub punktu recepcyjnego. Informacje o ich przybyciu następnie są przekazywane do wyspecjalizowanych organizacji w woj. podkarpackim lub lubelskim, które zajmują się:
– profesjonalnym transportem, jeśli osoba nie jest w stanie skorzystać z transportu standardowo oferowanego uchodźcom;
-pomocą w tymczasowym zakwaterowaniu – w przypadkach gdy osoba wymaga miejsca dostosowanego do jej niepełnosprawności;
– niezbędną pomocą asystencką.
Pracownicy infolinii będą wskazywali także placówki w innych województwach mogących zapewnić osobom z niepełnosprawnościami transport lub zakwaterowanie. W wypadku zapotrzebowania na środki higieny osobistej lub niezbędny sprzęt rehabilitacyjny pracownicy linii udzielą informacji na temat właściwych służb mogących udzielić wsparcia w tym zakresie.
Numer telefonu to 503 703 974
Infolinia działa 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.
Usługa jest bezpłatna.