Przejdź do treści

II Oddział ZUS na plus

Na zdjęciu budynek II Oddziału ZUS przy ul. Starołęckiej 31 w Poznaniu

Jesteś osobą z niepełnosprawnością i chcesz osobiście załatwić sprawę w II Oddziale ZUS przy ulicy Starołęckiej 31 w Poznaniu?

Ten artykuł pomoże Ci uzyskać wiedzę na temat dostępnych udogodnień. Poinformuję również o ewentualnych utrudnieniach. W celu uzyskania rzetelnych i potwierdzonych materiałów do tekstu, skontaktowałam się z Panią Marleną Nowicką – regionalnym rzecznikiem prasowym ZUS w województwie wielkopolskim.

Na początek, oczami Pani rzecznik, spróbujmy przyjrzeć się sytuacji ludzi z ograniczeniami w poruszaniu się.

Jak udało mi się dowiedzieć, mogą oni dostać się do budynku dwoma wejściami od ulicy Starołęckiej 31. Przy każdym z nich znajduje się pochylnia. Jeżeli chodzi natomiast o wnętrze budynku, korytarze i drzwi w środku opisywanego oddziału ZUS, są dostosowane do poruszania się na wózku inwalidzkim.

Podobnie jest również w przypadku toalet. Te zaadaptowane, znajdują się na korytarzu w pobliżu Sali Obsługi Klientów, a także na pierwszym piętrze instytucji. Znając realia, jest to duży plus nie tylko dla załatwiających tam sprawy urzędowe interesantów, ale również dla pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z niepełnosprawnością.

Jedynym niedociągnięciem, jakie mogę tutaj wskazać jest brak znaczników Totupoint, które chwalą sobie osoby z niepełnosprawnością wzroku.

Być może warto pomyśleć o zaopatrzeniu budynku w tak przydatny sprzęt? Urząd Miasta Poznania skorzystał z takiej możliwości i teraz niewidomi bez trudu odnajdą się w urzędzie przy placu Kolegiackim.

Pozytywny na pewno jest fakt, iż osoby niewidome, którym towarzyszy specjalnie przeszkolony pies asystujący do udzielenia wsparcia, bez problemu wejdą z czworonogiem do środka.

Niestety, II Oddział ZUS przy Starołęckiej nie dysponuje tablicami z napisami brajlowskimi. Należy jednak dodać przy tym, iż niepełnosprawny z dysfunkcją słuchu nie napotka większych barier komunikacyjnych, ponieważ ZUS Starołęka, co trzeba koniecznie zauważyć i docenić, wiedząc jak różnie wciąż z tym bywa w Polsce ma do swojej dyspozycji tłumacza języka migowego.

Ponadto, na Sali Obsługi Klienta pracują osoby specjalnie przeszkolone do prowadzenia rozmów w języku migowym. Na tej samej sali dostępna jest także pętla indukcyjna, która jak wiadomo, ma za zadanie wzmacniać i poprawiać jakość dźwięku, odbieranego przez aparat słuchowy.

Jak się ma natomiast kwestia dostępności cyfrowej strony internetowej ZUS? Pod adresem www.zus.pl można znaleźć bieżące sprawy, nurtujące klientów.

Strona niestety nie korzysta z funkcji „przeczytaj na głos”, co byłoby ukłonem w stronę osób z niepełnosprawnością wzroku, natomiast dostępna jest na niej informacja dedykowana ludziom niesłyszącym oraz wersja zmiany kontrastu dla niedowidzących.

Mimo że wiele udogodnień udało się już wprowadzić w placówce II Oddziału ZUS w Poznaniu, jej pracownicy deklarują nieustanną pracę na rzecz poprawy dostępności opisywanej instytucji administracji publicznej dla osób z różnymi niepełnosprawnościami.

Pozostałe udogodnienia, na które warto jeszcze zwrócić uwagę naszych Czytelników to na przykład dwa miejsca parkingowe wyznaczone dla osób niepełnosprawnych, które znajdują się przed wejściem głównym budynku.

Zdecydowanie na plus jest także ważna, a niekiedy pomijana funkcja automatycznego otwierania drzwi wejściowych. Windy, co warto również podkreślić przystosowane są wielkością do potrzeb osób poruszających się na wózkach.

Pracownicy na stanowiskach obsługi klientów przeszli szkolenia z technik obsługi osób posiadających różnego rodzaju niepełnosprawności.

Rzecznik ZUS, z którym się kontaktowałam – Pani Marlena Nowicka, zapewniała mnie również, iż w II Oddziale ZUS w Poznaniu zostały spisane wszelkie utrudnienia występujące w budynkach i najbliższej okolicy, które ze względu na rozwiązania techniczne, konstrukcyjne lub warunki użytkowania, uniemożliwiają lub utrudniają swobodę ruchu osób z niepełnosprawnościami.

„Bariery i utrudnienia usuwamy zgodnie z harmonogramem, a tym samym dodajemy swoją cegiełkę do tego, by otaczająca nas rzeczywistość była bardziej dostępna i przyjazna dla osób z niepełnosprawnościami” – dodała.

Generalnie, bardzo pozytywnie i na pewno na plus oceniam dostępność II Oddziału ZUS w Poznaniu.

Dużym atutem z pewnością jest fakt, że jak twierdzi Pani Rzecznik, zespół pracowników nie spoczywa na laurach, lecz cały czas stara się poprawiać różne aspekty dostępności w rozumieniu osób z niepełnosprawnościami.

A taka postawa niewątpliwie powinna cieszyć i dawać nadzieję oraz poczucie, że dostępność – zarówno architektoniczna, jak i cyfrowa stała się ważnym tematem debaty publicznej i na pustych słowach i deklaracjach się (jak ufam) nie skończy.

 

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030

Logo Narodowego Instytutu WolnościLogo Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich