Koncern Global Cosmed S.A. dzięki współpracy ze środowiskiem osób niewidomych i słabowidzących, stworzył system w pełni dostępnej produktowej etykiety cyfrowej.
Jego głównym elementem składowym jest wprowadzone na opakowanie uwypuklenie, które pomaga osobom z dysfunkcjami narządu wzroku odnalezienie kodu QR wydrukowanego na etykiecie oraz strona internetowa przygotowana zgodnie z wytycznymi WCAG 2.0.
Koncern Global Cosmed, produkujący kosmetyki i chemię gospodarczą skupił się na problemie czytelności etykiet na opakowaniach. Dzięki współpracy z ekspertami z Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi w Laskach, pracownicy koncernu zapoznali się z rozwiązaniami, z jakich korzystają osoby z niepełnosprawnością wzroku w czasie codziennych czynności takich jak zakupy.
W taki sposób stworzono trzystopniowy system dostępności dla wszystkich:
– Na etykiecie zmodyfikowanej butelki produktu został umieszczony specjalnie oznaczony QR kod, który jest możliwy do odczytania za pomocą ogólnie dostępnych aplikacji.
– Aby osoba niewidoma mogła go zeskanować, musi najpierw go znaleźć. Do namierzenia kodu służy mała wypukłość znajdująca się pod QR kodem w dolnej części butelki.
– Trzecim elementem systemu jest strona internetowa, właściwa dla każdej z wersji zapachowych produktu. Strona przygotowana jest zgodnie z wytycznymi WCAG 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines).
System ten wprowadzono na dotychczas na opakowania płynu do płukania Sofin. Produkt ten dzięki niemu jest w pełni identyfikowalny dla osób niewidomych i słabowidzących, bezpieczny i przy tym daje swobodę korzystania bez udziału osób trzecich.
Więcej informacji o etykiecie cyfrowej i związane z nią video tutaj.