Reprezentanci Rady Dzieci i Młodzieży woj. śląskiego przedłożyli Kurator Oświaty w Katowicach propozycje modyfikacji w systemie oświaty.
Uczniowie liczą między innymi na zatrudnienie ekspertów w dziedzinie psychologiczno-pedagogicznej we wszystkich śląskich szkołach.
Podczas wtorkowego briefingu prasowego w Kuratorium Oświaty w Katowicach przedstawiciele Rady Dzieci i Młodzieży RP przy Ministrze Edukacji i Nauki przedstawili raport z konsultacji zorganizowanych przez Radę w ramach kampanii konsultacyjnej.
Członkowie Rady zaprezentowali Raport z konsultacji w woj. śląskim Śląskiej Kurator Oświaty,Urszuli Bauer.
– Dla nas najważniejszy był fakt, żeby wybrzmiały wszystkie trudności związane z cyfrowymi zagrożeniami, a więc używanie nie tylko telefonów przez młodych uczniów, ale wszystkiego tego, co oferuje wirtualny świat. Internet może być błogosławieństwem, ale może też nieść wiele pułapek – powiedziała Urszula Bauer.
– Jednym z zagrożeń w cyberprzestrzeni jest rozprzestrzenianie się fakenewsów, jak również rozwój sztucznej inteligencji. Stoimy u progu niezwykłej rewolucji, jaką jest zastosowanie sztucznej inteligencji. Uczniowie w tej chwili znajdują się w zupełnie nowej rzeczywistości. (…) Myślę, że potrzebne jest, aby nauczyciele nauczyli się korzystać ze sztucznej inteligencji, bo może ona być także niezwykle przydatna, a uczniowie również powinni racjonalnie z tego dobrodziejstwa korzystać” – zaznaczyła pani kurator.
Przedstawiciele Rady Dzieci i Młodzieży podkreślili, że w ostatnich latach rozluźniły się więzi społeczne wśród uczniów.
– Przeżyłam swoje liceum w dobie pandemii, więc mnie najbardziej bolał fakt, że nie miałam możliwości w sposób stacjonarny spotykać się z moimi koleżankami czy kolegami w szkołach. Widzimy, jaki to miało wpływ na naszych rówieśników. Te najlepsze lata przeżyliśmy przed ekranem komputera – skomentowała Paula Moskal z Rady Dzieci i Młodzieży RP przy Ministrze Edukacji i Nauki.
Rada Dzieci i Młodzieży podkreśliła również, że pandemia spowodowała problem rezygnacji z życia społecznego wśród młodzieży. Aby to zrównoważyć, organizowane są przeróżne inicjatywy społeczne.
– Młodzież odczuwa potrzebę aktywności na takim podstawowym poziomie budowania społeczeństwa obywatelskiego. Często nie mają wiedzy, jak się mogą zaangażować, dotrzeć do stowarzyszenia, fundacji. My mamy zamiar temu zapobiec i naprawić tę sytuację – zapowiedział członek Rady Dzieci i Młodzieży RP przy Ministrze Edukacji i Nauki Michał Róg.
Podczas konsultacji z młodzieżą woj. śląskiego wyszło również na jaw, że uczniowie nie mają pojęcia, gdzie zgłosić się po pomoc.
– To jest bardzo przykre, bo właściwie pierwszą drogą do tego, żeby rozwiązać problem jest poproszenie o pomoc. Szkoła powinna pokazać drogę, jak go rozwiązać– komentuje P. Moskal.
Od 1 września 2022 r. weszły w życie przepisy, które nakazują zatrudnienie we wszystkich szkołach specjalistów, którzy mają wzmocnić wsparcie psychologiczno-pedagogiczne.
– W każdej szkole powinien być zatrudniony psycholog, pedagog specjalny, terapeuta, logopeda, tak, aby uczniowie mieli tę pomoc najbliżej siebie – zaznaczyła kuratorka Bauer.
Spotkanie konsultacyjne z młodzieżą z woj. śląskiego odbyło się 10 października 2022 r. w Katowicach. Udział w nim wzięli: Śląska Kurator Oświaty, Doradcy Wojewody Śląskiego, przedstawiciele Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego i członkowie Rady Dzieci i Młodzieży. Spotkanie było jednym z cyklu spotkań organizowanych w ramach kampanii konsultacyjnej zorganizowanej przez Radę Dzieci i Młodzieży przy Ministrze Edukacji i Nauki – czytamy na stronie www.niepelnosprawni.pl.
– Prowadzimy spotkania, piszemy rekomendacje, raporty i na bieżąco zbieramy dane jak wygląda stan i jak uczniowie się czują. Tworzymy im otwartą przestrzeń do dyskusji, do tego, żeby czuli się wysłuchani. Wnioski, które wyciągamy z tego raportu chcemy, aby poszły gdzieś wyżej, do decydentów, żeby miały realny wpływ na to, jak wygląda polska szkoła – podkreśla Paula Moskal na łamach portalu www.niepelnosprawni.pl.
– Ten raport będzie teraz bardzo szczegółowo analizowany przez nas i wszędzie tam, gdzie znajdziemy dla siebie miejsce, zgodnie z swoimi kompetencjami, będziemy bardzo mocno wspierać wszystkie wskazania Rady Dzieci i Młodzieży – zaznaczyła kuratorka.
Zgromadzone informacje mogą przyczynić się do podjęcia właściwych działań na rzecz podniesienia jakości edukacji w naszym kraju.