Pod koniec października we Wrocławiu po raz kolejny wystartowała bardzo ciekawa i potrzebna inicjatywa Fundacji „Potrafię Pomóc”.
Chodzi o warsztaty „Wchodzę w rolę”, które mają za zadanie pokazać pełnosprawnym dzieciom rzeczywistość z punktu widzenia osób z niepełnosprawnością.
Jak to wygląda w praktyce?
Edukatorzy starają się, żeby dzieci jak najlepiej poznały i – dzięki temu – zrozumiały świat rówieśników z niepełnosprawnościami, dlatego dbają o odpowiedni sprzęt.
Jakiś czas temu do biura Fundacji dotarły sprowadzone ze Stanów Zjednoczonych, trudne do zdobycia gogle, imitujące aż trzynaście różnych wad wzroku.
Pozwalają one przez chwilę widzieć tak, jak osoba z dysfunkcją wzroku. Jeden z przykładów to widzenie tunelowe – takie ograniczenie pola widzenia, gdy wszystko, co postrzegamy, wygląda jak widziane przez rurę albo z głębi tunelu.
W czasie warsztatów dzieci będą też mieć szansę pokonać trasę, korzystając z wózka inwalidzkiego.
W pierwszych tegorocznych warsztatach wezmą udział przedszkolaki z wrocławskiego Przedszkola Niepublicznego „Bajka”.
Warsztaty są bezpłatne dzięki współfinansowaniu ze środków PFRON będących w dyspozycji Gminy Wrocław – Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej – w ramach projektu “Wrocław bez Barier”.
Z powodu zagrożenia epidemiologicznego zajęcia odbywać się będą w podwyższonym reżimie sanitarnym.
Akcja powraca cyklicznie od 2017 roku. Zajęcia cieszą się dużym powodzeniem. Uczestniczyły w nich dzieci i młodzież z dolnośląskich i podkarpackich szkół i przedszkoli.
Edukatorzy z Fundacji „Potrafię Pomóc” planują przeprowadzenie pięćdziesięciu takich zajęć.
Teraz mamy wyjątkowo trudny czas związany z sytuacją epidemiologiczną, jednak myślę, że warto byłoby pomyśleć o zorganizowaniu podobnych warsztatów w przyszłości na terenie Wielkopolski.
Nic tak nie edukuje i nie łączy jak doświadczenie.
Więcej na stronie fundacji „Potrafię Pomóc” tutaj.
Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030.