Autor: Martyna Sergiel
Znane redakcje wspólnie z Wydziałem Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego (WDIB UW) oraz marką T-Mobile chcą zmobilizować przedstawicieli mediów oraz młodych studentów dziennikarstwa do szerzenia pozytywnych postaw społecznych.
Chodzi o tworzenie materiałów niwelujących bariery wciąż niestety istniejące w społeczeństwie.
Rozpoczyna się właśnie nabór zgłoszeń do konkursu Voice Impact Award – ogólnopolskiego plebiscytu grantowego kierowanego do dziennikarzy i studentów dziennikarstwa.
Najlepsze prace zostaną opublikowane w opiniotwórczych mediach oraz gratyfikowane finansowo – na autorów najlepszych tekstów czekają nagrody finansowe oraz pieniężne o łącznej wartości ponad 80 tys. zł. Zgłaszać prace można do 4 maja włącznie.
„Media mają ogromny wpływ na to, jak postrzegamy świat, dlatego chcemy wspierać tych, którzy wykorzystują je do burzenia barier, a nie ich budowania” – przekonuje Andreas Maierhofer, prezes zarządu T-Mobile Polska.
W czasach, w których, według badaczy, polaryzacja polskiego społeczeństwa przybiera coraz większe rozmiary, rola mediów w burzeniu barier komunikacyjnych jest niepodważalna. Według badania „Polaryzacja oczami Polaków” Infuture Institute, aż 87 proc. Polaków jest zmęczonych podziałami społecznymi i politycznymi, widocznymi zarówno w przestrzeni publicznej, jak i we własnym otoczeniu.
Z kolei prawie 80 proc. polskich dziennikarzy uważa, że bariery społeczne uniemożliwiają nam osiągnięcie porozumienia i podejmowanie najlepszych decyzji dla kraju (badanie Wirtualnych Mediów wśród polskich dziennikarzy na zlecenie T-Mobile Polska).
Organizatorzy konkursu Voice Impact Award mobilizują dziennikarzy oraz studentów, by wyszli poza znane wszystkim schematy, poszukali nowych tematów i przyjrzeli się sprawom, które niewątpliwie zmieniają otaczającą nas rzeczywistość. Prace zostaną ocenione anonimowo – najpierw w ramach preselekcji przez ekspertów Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, a następnie przez redaktorów naczelnych redakcji.
Dziesięć najlepszych tekstów zostanie opublikowanych i wypromowanych w mediach, a autorzy trzech najwyżej ocenionych prac otrzymają granty finansowe. Najwyższa nagroda to 30 tys. złotych. Autorzy trzech najlepszych prac nadesłanych przez studentów otrzymają tablety.
W celu wzięcia udziału w Voice Impact Award, należy napisać zupełnie nowy tekst – reportaż, artykuł newsowy, wywiad lub felieton, który pokazuje w praktyce przełamywanie barier społecznych, kulturowych, technologicznych lub komunikacyjnych. To nie muszą być globalne wyzwania – wystarczy zwrócenie spojrzenia na pomijane wcześniej zjawiska lub przedstawienie nowego punktu widzenia dobrze znanego problemu.
Tematem prac mogą być: konkretne inicjatywy, rozwiązania, osoby, organizacje lub innowacyjne projekty, które realnie wpływają na naszą rzeczywistość. Zgłoszenia można przesyłać do 4 maja poprzez formularz na stronie konkursowej.
Wśród partnerów konkursu Voice Impact Award znalazły się następujące redakcje: Dziennik Gazeta Prawna, Forbes, Gazeta Wyborcza, Newsweek, Onet.pl, Polityka.pl, Puls Biznesu, Rzeczpospolita, Wirtualna Polska.pl oraz XYZ.pl.
Redaktorzy naczelni tych tytułów zasiądą razem w komisji konkursowej.
Więcej informacji o konkursie oraz regulamin dostępne są na stronie: https://voiceimpactaward.pl/.
Opracowano na podstawie: https://naszesprawy.eu/aktualnosci/organizatorzy-voice-impact-award-chcemy-wspierac-dziennikarzy-przyczyniajacych-sie-do-burzenia-barier-w-polskim-spoleczenstwie/.