Przejdź do treści

Sensorycznie i na Serio

Logo Sensorycznie i na Serio

Autor: Martyna Sergiel

Jaki symbol międzynarodowy posiada społeczność osób g/Głuchych? Funkcjonuje on w ciszy, a skrzydełka są jak migające dłonie, kiedy nimi porusza. Mowa o turkusowym motylu.

Dzisiaj, tj. w piątek 18 października rozpoczyna się czwarta odsłona kampanii Sensorycznie i na Serio, która w tej edycji przybliża aspekty życia osób z niepełnosprawnościami ze szczególnym zwróceniem uwagi na potrzeby osób niesłyszących. Poznamy przeszkody na jakie napotykają i możliwości, z których – za sprawą nowych technologii – mogą korzystać.

Zamysłem akcji Sensorycznie i na serio jest stworzenie inkluzywnej przestrzeni, w której pełnosprawni będą mogli spotkać osoby z niepełnosprawnością. Tegoroczna edycja kampanii udowodni, że dzięki nowym technologiom znoszenie ograniczeń jest możliwe w wielu aspektach życia. Chcemy, by idea świata bez barier nabierała praktycznego sensu i to zarówno w codziennej przestrzeni życia, ale też tej wirtualnej. Empatia i stawianie siebie w położeniu drugiej strony jest niezwykle ubogacające i jesteśmy przekonani, że wpłynie to na postawę poszczególnych osób i całej branży technologicznej – mówi Magdalena Dydyszko, pomysłodawczyni kampanii.

Cykl spotkań rozpocznie branżowa konferencja na temat dostępności gier komputerowych dla graczy z niepełnosprawnościami, a następnie odbędzie się ogólnopolski hackathon. Zwieńczenie akcji przewidziane jest w Galerii Krakowskiej, gdzie przekonamy się, że rozwój technologii znosi bariery: g/Głusi* czują na swym ciele dźwięki, niewidomi strzelają do celu, a niepełnosprawni ruchowo biorą udział w wyścigach.

Kampania po raz czwarty będzie odbywała się w samym sercu Krakowa. Dwutygodniowe wydarzenia – w całości poświęcone dostępności i uświadamianiu potrzeby uniwersalnego projektowania – rozpoczną się już dzisiaj od konferencji „Dostępny gaming”.

Specjaliści będą odpowiadać na pytania: „Jakie nowości czekają nas w związku z rozwojem nowych interfejsów komputerowych i sztucznej inteligencji? Jak zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na gry komputerowe dla osób z niepełnosprawnościami?” .

Na konferencji będą dostępne stanowiska z symulatorami, VR-em, haptyką, eyetrackingiem, sprzętem prezentującym wyzwania związane z wiekiem senioralnym. Udział w konferencji jest całkowicie bezpłatny, obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc.

19 i 20 października, odbędzie się hackathon, którego tematyka krążyć będzie wokół dostępności rozrywki wirtualnej oraz multimedialnej. Temat wydaje się lekki, jednak wymaga znajomości wielu dziedzin na pograniczu dostępności, sztuki i programowania, co niewątpliwie stanowić będzie pole do wzajemnego inspirowania. Spodziewamy się szerokiego wachlarza proponowanych rozwiązań, gdyż gry to medium niezwykle zróżnicowane. Ogranicza nas tylko wyobraźnia i potrzeby odbiorców. Jako organizatorzy nie stawiamy zatem wyraźnych granic. Zapraszamy zespoły, które chcą zaprezentować nową grę dla osób z konkretnym stopniem niepełnosprawności, zaprojektować uniwersalny interfejs, aplikację VR o większej dostępności, czy fizyczny manipulator zastępujący myszkę lub klawiaturę. Do wygrania przewidzieliśmy 12 000 zł – zwraca uwagę Piotr Kowalski, członek zarządu fundacji Per Aspera, organizator Sensorycznie i na Serio.

– Od 24 do 26 października, w pasażu Galerii Krakowskiej, odbędzie się najważniejszy event kampanii Sensorycznie i na Serio – Dni Dostępności. Na 14 stanowiskach odwiedzający doświadczą nowych bodźców i poznają nowoczesne technologie wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Zaprezentowane zostaną między innymi stanowiska do odsłuchu koncertów ambisonicznych za pomocą zbroi haptycznej, która zamienia dźwięk w dotyk oraz przestrzenne nagrania binauralne, dające wyobrażenie o sposobie postrzegania świata przez osoby niewidome – komentuje na łamach www.niepelnosprawni.pl Piotr Kowalski.

– Właściwie użyta technologia może znosić bariery pomiędzy ludźmi z niepełnosprawnościami i osobami w pełni sprawnymi – dodaje organizator.

W Galerii Krakowskiej znajdziemy kilkanaście stoisk prezentujących pionierskie rozwiązania usprawniające życie osób z niepełnosprawnościami. Podczas wydarzenia będzie można wypróbować symulatory lotów na lotni i paralotni. Jesteśmy zaszczyceni, że możemy wspólnie wpływać na komfort życia osób z niepełnosprawnościami. To nasz obowiązek, ale też odpowiedzialność, by przestrzeń, którą udostępniamy, była dla każdego klienta jak najbardziej przyjazna – komentuje Jarosław Szymczak, dyrektor Galerii Krakowskiej.

– Organizatorzy wydarzenia w Galerii Krakowskiej przewidzieli także serię atrakcji dla osób z ograniczeniami słuchu czy wzroku oraz dla wszystkich, którzy ciesząc się pełnym zdrowiem, chcąc spróbować swoich sił w poszczególnych dyscyplinach paralimpijskich. Odwiedzający będą mogli poczuć, jak postrzegają świat osoby głuche czy niewidome. Przymierzą gogle imitujące wady wzroku, pokonają labirynt z białą laską, a dzieci nauczą się pisać swoje imię alfabetem Braile’a i stworzą dotykowe obrazki – tłumaczy inicjatorka kampanii, Magdalena Dydyszko.

– Każdy będzie mógł się nauczyć jeździć na aktywnym i elektrycznym wózku inwalidzkim, by później wypróbować nową umiejętność podczas pojedynku szermierczego i bokserskiego. Sprawdzą także swoją sprawność w wyścigach na handbikeu i precyzję w strzelectwie laserowym. Z pewnością dla wielu nowością będą zawody w tzw. strzelectwie bezwzrokowym z broni krótkiej lub długiej, które odbywają się całkowicie bez użycia zmysłu wzroku – podsumowuje w rozmowie z dziennikarzami portalu www.niepelnosprawni.pl Magdalena Dydyszko.

Więcej informacji: https://sensorycznieinaserio.org/.

Opracowano w oparciu o: https://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/2451818.

Dodaj komentarz