Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zaprasza wszystkie zainteresowane osoby do zapoznania się z trzyczęściowym poradnikiem zatytułowanym „Różni podróżni – obsługa bez barier”.
Poradnik „Różni podróżni- obsługa bez barier” jest dedykowany pracownikom transportu zbiorowego, którzy w swojej codziennej pracy mają bezpośredni kontakt z podróżnymi. Każda część, z których składa się omawiana publikacja zawiera praktyczne wskazówki i najważniejsze informacje zapisane w standardach:
- informowania i komunikowania się,
- asysty/pomocy w podróży,
- badawczych i szkoleniowym.
Broszury, z których składa się poradnik opisują też dobre praktyki z obszaru transportu zbiorowego osób z niepełnosprawnych. W poradniku przytaczane są podstawy prawne opisywanych wytycznych i zasad. Wymienione wyżej standardy opracowano w ramach projektu „Szkolenia dla pracowników sektora transportu zbiorowego w zakresie potrzeb osób o szczególnych potrzebach, w tym osób z niepełnosprawnościami”. Przedsięwzięcie było realizowane w ramach Priorytetu II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji w ramach Działania 2.6 Wysoka jakość polityki na rzecz włączenia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014 – 2020.
Publikacja ta składa się z 3 autonomicznych części:
- część numer 1 adresowana do pracowników kolejowego transportu zbiorowego, którą można pobrać klikając tutaj.
- część numer 2 skierowano do pracowników autobusowego transportu międzymiastowego. Publikację można pobrać klikając tutaj.
- część numer 3 dedykowana pracownikom miejskiego transportu zbiorowego. Broszurę można pobrać klikając tutaj.
Poradniki, mimo stosunkowo niewielkiej objętości zawierają wszystkie najważniejsze informacje dla pracowników transportu zbiorowego związane z obsługą pasażerów ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności. Broszury w pigułce podają elementarne zasady savoir-vivre, którymi powinni się kierować pracownicy transportu zbiorowego, w sytuacji gdy przyjdzie im obsługiwać pasażerów z niepełnosprawnościami. Bardzo podoba mi się to, że autorzy publikacji przytaczają podstawy prawne opisywanych wytycznych i zasad, którymi muszą się kierować pracownicy transportu zbiorowego przy obsłudze osób o ograniczonej sprawności.