Autor: Martyna Sergiel
Prezydent Andrzej Duda złożył swój podpis pod ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Dokument wprowadza dużo zmian. Zgodnie z jego przepisami, począwszy od 2025 roku gminy, miasta, powiaty oraz województwa będą korzystać z nowego modelu obliczania dochodów z podatków PIT i CIT. Spora rewolucja szykuje się między innymi, jeśli chodzi o finansowanie oświaty. Zlikwidowana zostanie dotychczasowa subwencja oświatowa.
Zgodnie z artykułem Głosu Nauczycielskiego części subwencji ogólnej dla samorządów zastąpione zostaną potrzebami finansowymi. Będą to potrzeby: wyrównawcze, oświatowe, rozwojowe, ekologiczne oraz uzupełniające.
Aktualnie procedowany w Sejmie Projekt budżetu państwa na 2025 nie zawiera subwencji oświatowej. Z tego właśnie powodu Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w nadchodzącym roku.
Pomysłodawcy i twórcy projektu rozporządzenia chcieliby zmiany ścieżki finansowania uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, a także z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, oraz zmiany w zakresie finansowania w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Chodziłoby o wprowadzenie wskaźników zwiększających liczbę uczniów niepełnosprawnych.
Ministerstwo Edukacji Narodowej oceniło, że po wprowadzonych zmianach nastąpi zwiększenie środków naliczanych w ramach potrzeb oświatowych w zakresie uczniów w szkołach:
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi o 11 proc.;
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera o 25 proc.;
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją o 8 proc.;
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym o 5 proc.;
oraz dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym:
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi o 7 proc.;
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera o 16 proc.;
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją o 7 proc.;
O ok. 2 mln zł mniej zostanie przeznaczone na finansowanie uczniów niepublicznych szkół policealnych kształcących w trybie stacjonarnym i zaocznym – to wynik wprowadzenia zróżnicowania dotyczącego kształcenia w tych szkołach w trybie stacjonarnym i zaocznym.
– Dodatkowo w ramach zwiększenia finansowania wsparcia psychologiczno-pedagogicznego będą naliczone wyższe środki w wysokości 1,3 mld zł (w tym 0,5 mld zł w zakresie dzieci w wychowaniu przedszkolnym oraz 830 mln w zakresie uczniów szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia) – taki zapis widnieje w Ocenie Skutków Regulacji.