Minister Zdrowia Adam Niedzielski podał do wiadomości, że od 18 stycznia uczniowie klas1-3 wrócą do nauki stacjonarnej w szkołach. Będą jednak musiały zostać zachowane reguły reżimu sanitarnego.
Jakie zasady obowiązują natomiast jeżeli chodzi o szkoły specjalne?
Edukacja stacjonarna możliwa była między innymi właśnie w tych placówkach, nawet wówczas, kiedy całe nauczanie odbywało się w trybie zdalnym.
Decyzja o trybie edukacji leżała po stronie dyrektorów szkół specjalnych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych i ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych, a także szkół specjalnych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej.
Co więcej, dla uczniów, którzy ze względu na niepełnosprawność lub np. warunki domowe nie mogli uczyć się zdalnie, dyrektor szkoły był zobowiązany zorganizować nauczanie stacjonarne lub zdalne w szkole (z wykorzystaniem komputerów i niezbędnego sprzętu znajdującego się w budynku).
Z uwagi na ten fakt nauczyciele szkół specjalnych, obok nauczycieli klas I-III szkół podstawowych oraz pracowników administracji szkół mogą wziąć udział w trwających od 11 stycznia testach na obecność COVID-19.
Powrót najmłodszych uczniów wiąże się jednak z wprowadzeniem wielu obostrzeń. Na przykład na lekcje mogą uczęszczać tylko uczniowie bez objawów infekcji, sugerujących zakażenie dróg oddechowych oraz gdy pozostali członkowie rodziny nie są objęci kwarantanną. Oprócz tego rodzice mają obowiązek zaopatrzyć dziecko w indywidualną osłonę nosa i ust do zastosowania w przestrzeni szkoły oraz w przestrzeni publicznej.
Uczniowie nie powinni zabierać ze sobą do szkoły zbytecznych przedmiotów. Ograniczenie to nie dotyczy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z niepełnosprawnościami.
W takich przypadkach należy dopilnować, aby dzieci nie udostępniały swoich rzeczy innym, natomiast opiekunowie dziecka powinni zadbać o regularne czyszczenie (pranie lub dezynfekcję) na przykład zabawek.
Wszystkie wytyczne dotyczące powrotu uczniów do szkół są wymienione na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030.