Przejdź do treści

Pierwsze kroki w nauczaniu orientacji przestrzennej i mobilności

Panie Agnieszka Zakrzewska i Adrianna Kaczanowska na co dzień pracują z osobami z niepełnosprawnością wzroku w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Laskach. Kobiety te stworzyły publikację zatytułowaną „Pierwsze kroki w nauczaniu orientacji przestrzennej i mobilności”.

Pierwsze kroki osób nauczających osoby niewidome i słabowidzące orientacji przestrzennej i mobilności są z reguły nieporadne, sztywne i nerwowe. Przygotowany przez pracownice Ośrodka w Laskach poradnik został stworzony po to by uczynić pracę instruktorów orientacji przestrzennej i mobilności  zajęciem mniej stresującym. Zawarte w książce informacje i podpowiedzi są bardzo przydatne i zostaną z pewnością pozytywnie przyjęte przez osoby rozpoczynające pracę w zawodzie instruktora orientacji przestrzennej i mobilności. Autorki płynnie przeprowadzają Czytelnika przez kolejne etapy nauczania orientacji i mobilności. Poradnik zawiera informacje, które warto sobie przyswoić  przed rozpoczęciem pracy w roli instruktora, jak i w jej trakcie. Autorki zachęcają przyszłych adeptów tego zawodu do budowania dobrej relacji z osobami niewidomymi i słabowidzącymi, które będą ich uczniami. Mówiąc „uczeń” Panie Zakrzewska i Kaczanowska mają na myśli nie tylko dzieci czy nastolatków, ale również osoby dorosłe i w podeszłym wieku.

W broszurze zawarto informacje na temat pierwszego kontaktu z osobami niewidomymi. Następnie autorki pokazują, jak ocenić ich zdolności z zakresu orientacji przestrzennej i mobilności, po czym Panie Zakrzewska i Kaczanowska płynnie przechodzą do tego jak powinno wyglądać planowanie zajęć. Autorki zawarły w podręczniku uniwersalne wskazówki dotyczące pracy z dziećmi i osobami dorosłymi. Publikacja zawiera szereg praktycznych informacji, które wynikają z doświadczenia autorek. Podpowiedzi te z pewnością pomogą czytelnikom  osiągnąć sukcesy w nauczaniu osób niewidomych, uwzględniając to, że każda osoba z niepełnosprawnością wzroku jest inna i cechuje je różny stopień samodzielności.

Autorki wielokrotnie odnoszą się do “Standardu Nauczania Orientacji Przestrzennej i Mobilności”, który opracowano w ramach projektu “Trening orientacji przestrzennej dla osób niewidomych i słabowidzących” (TOPON). Zawarte w publikacji kody QR przeniosą Czytelników bezpośrednio do Programu Nauczania Orientacji Przestrzennej i Mobilności  lub załączników typu: Arkusz Oceny Umiejętności Orientacji Przestrzennej i Mobilności  czy przykładowego “Indywidualnego Programu Nauczania Orientacji i Mobilności”, w skrócie IPNOM.

Publikację można pobrać ze strony Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Link można znaleźć tutaj.

Dodaj komentarz