Przejdź do treści

Nie tak różni – kampania, która uczy szukania podobieństw między ludźmi

Zdjęcie: kolorowe sylwetki ludzi

Autor: Martyna Sergiel

Na początku lutego ruszyła realizacja kampanii społecznej „Nie tak różni”.

Przedsięwzięcie to ma za zadanie edukację społeczną w zakresie różnorodności. Inicjatywa prowadzona jest w mediach społecznościowych i działa na zasadach Żywej Biblioteki – za sprawą opowieści osób z różnych środowisk obrazuje, że w rzeczywistości więcej nas łączy, niż dzieli. Projekt porusza między innymi kwestie niepełnosprawności, neuroróżnorodności i nieheteronormatywności, przyczyniając się do budowania społeczeństwa opartego na szacunku i akceptacji.

Chcemy walczyć ze stereotypami i edukować poprzez prawdziwe historie. Z tej właśnie perspektywy, widoczne jest, że różnorodność nie jest zagrożeniem, ale wartością, która stanowi ważną inspiracje dla naszego społeczeństwa– mówi na łamach portalu www.niepelnosprawni.pl Jan Grobelny, koordynator projektu.

Kampania to wynik współpracy z wieloma organizacjami społecznymi i instytucjami, które angażują się w promowanie równości i walkę z wciąż obecnym niestety hejtem i dyskryminacją.

Wśród współpracujących organizacji są: Fundacja OffSchool, Wolna Szkoła, Protest z wykrzyknikiem, Fundacja NBSS, Grupa nieformalna SPUNK, Fundacja Adopcyjni, Feminoteka, Fundacja Autism Team, Dziewczyny Do Polityki, Tkalnia, Grupa nieformalna Sztuka Nadziei, Stowarzyszenie Kongresu Kobiet, Młodzieżowa Rada Miejska w Łodzi.

Kampania “Nie Tak Różni” jest dla mnie wyjątkowym projektem, który ma na celu promowanie równości i różnorodności. Kampania opiera się przede wszystkim na edukowaniu, wzmacnianiu świadomości i budowaniu wrażliwości oraz empatii wśród ludzi, aby walczyć ze stereotypami, uprzedzeniami i barierami. To dla mnie osobisty apel o większą akceptację, zrozumienie i solidarność – mówi Agata Kobylińska Pełnomocniczka Prezydentki Miasta Łodzi.

Walka z mową nienawiści jest najbardziej istotnym elementem kampanii, ponieważ mowa nienawiści ma realne konsekwencje dla ofiar, wpływając negatywnie na ich zdrowie psychiczne i stwarzając poczucie zagrożenia.

Hejt w Internecie jest coraz powszechniejszym problemem, dotykającym zarówno młodzież, jak i dorosłych. Edukacja w tym zakresie jest niezbędna, aby przeciwdziałać szerzeniu dezinformacji, agresji słownej i dyskryminacji. Kampania „Nie tak różni” opowiada historie osób, które często są narażone na dyskryminację, aby zwiększać świadomość i przeciwdziałać stereotypom, a tym samym przyczyniać się do budowania bardziej otwartego i tolerancyjnego społeczeństwa.

Edukacja jest fundamentalna w walce z hejtem. Chcemy, aby nasza kampania była pretekstem do tego, by ludzie mogli zadawać pytania, rozwiewać wątpliwości i uczyć się akceptacji, ponieważ nie potrzebujemy większej liczby powodów do podziałów w naszym społeczeństwie – dodaje w rozmowie z dziennikarzami Niepelnosprawni.pl Jan Grobelny.

We współczesnym świecie, gdzie komunikacja online jest powszechna, zjawisko hejtu niestety rośnie, dotykając coraz więcej osób, niezależnie od wieku, płci, orientacji czy poglądów. Kampania „Nie Tak Różni” to akcja mająca na celu przeciwdziałanie hejtowi, które pomaga budować bardziej empatyczne i otwarte społeczeństwo, gdzie każda osoba ma prawo czuć się szanowana i akceptowana – wskazuje Agata Kobylińska.

Bardzo wartościowa akcja. Mam nadzieję, że przyniesie realne efekty, przede wszystkim w zakresie edukacji. Tego nigdy za wiele.

Opracowano na podstawie: http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/2483148.

Dodaj komentarz