„Zobacz człowieka” – to nowa kampania edukacyjno-informacyjna, która ma walczyć z piętnowaniem ludzi przechodzących kryzysy natury psychicznej. Przedsięwzięcie zainicjowało Ministerstwo Zdrowia.
Materiały promocyjne i edukacyjne kampanii pozwalają na zdobycie i poszerzenie wiedzy we wspomnianej tematyce zdrowia psychicznego, a także sugerują właściwą reakcję – otwartości i serdeczności – jaką powinno się obrać względem osób przeżywających załamanie psychiczne oraz ich najbliższych – czytamy w komunikacie Ministerstwa.
Zgodnie z danymi Ministerstwa problemy zdrowia psychicznego dotykają blisko co czwartą osobę w Polsce, a wiele z nich, właśnie z tego powodu musi mierzyć się ze stygmatyzacją.
Powołując się na „Kompleksowe badanie stanu zdrowia psychicznego społeczeństwa i jego uwarunkowań – EZOP II”, przeprowadzone przez pracowników Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, resort przekazał, że według szacunków 58 proc. ankietowanych zadeklarowało postawę „tolerancji” wobec osób w kryzysie psychicznym, ale tym samym, ludzie ci wyrazili sprzeciw wobec powierzenia takim pracownikom konkretnych ról społecznych – szczególnie tych, wiążących się z odpowiedzialnością.
Co więcej, jak wynika z przytoczonego badania, choroby psychiczne wymienione zostały wśród trzech wywołujących obawy przez około 20 proc. osób. Oznacza to, że lokuje się wspomniane zaburzenia gdzieś pośrodku między chorobami bezpośrednio zagrażającymi życiu, a takimi obciążonymi stygmatyzacją.
W kampanii „Zobacz człowieka” wykorzystano dwuznaczność zwrotu „Sądziłem, że…”, interpretowanego jako: wydawało mi się, bo nie wiedziałem i nie rozumiałem – a z drugiej strony – bardzo często oznaczającego wydanie wyroku, skazanie na cierpienie, ból, izolację i odrzucenie. Kampania podpowiada, by nie patrzeć przez pryzmat choroby, a zamiast tego zajrzeć do środka i dzięki temu – zobaczyć człowieka – informuje portal www.niepelnosprawni.pl.
„Poprzez wykorzystane w kampanii spoty widz jest świadkiem bardzo intymnego i osobistego wyznania kierowanego do osoby dobrze znanej z przestrzeni publicznej, którą reprezentuje w klipie aktorka Julia Wróblewska.Drugim ambasadorem akcji jest też w jej pierwszej odsłonie Sebastian Karpiel-Bułecka.
Resort zapowiedział już, że kampanię wesprą historiami swoich doświadczeń inne znane osoby. W spotach edukacyjnych, publikowanych sukcesy na stronie internetowej kampanii zobaczymy wiele znanych twarzy.
Ambasadorzy projektu w szczerych rozmowach opiszą doświadczenia osoby, nie z własnej woli poddanej piętnowaniu przez otoczenie i podpowiedzą, co można oraz należy zrobić, aby stygmatyzację zatrzymać. Ponadto przygotowane zostaną filmy edukacyjne od profesjonalnej i eksperckiej strony, które zaprezentują temat, poparty badaniami naukowymi.
Kampania skierowana jest do całego społeczeństwa, a przede wszystkim do młodzieży i młodych dorosłych w wieku 16-30 lat, a także mężczyzn w wieku 30-45 lat, ze szczególnym uwzględnieniem osób zamieszkujących mniejsze miejscowości, poniżej 5 tys. mieszkańców.
Działania promocyjne w ramach kampanii obejmą swoim zasięgiem outdoor, kina, telewizję, internet, radio i prasę, a kampania potrwa do końca 2024 r. Zadanie realizowane jest ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025, finansowane przez Ministra Zdrowia.
Jest to niewątpliwie temat bardzo istotny. Bez edukacji i mówienia głośno o tym, co czuje osoba piętnowana przez innych tylko dlatego, że zachorowała i cierpiała, nic się nie zmieni.Edukacja pełni bardzo ważną funkcję otwierania umysłów, bo czy chcemy tego czy nie, kryzys psychiczny może dotknąć każdego z nas.W spocie do aktorki Julii Wróblewskiej zwraca się bliska osoba, słowami: „Sądziłam, że to wszystko sobie wymyśliłaś”…Ta scena ma pokazać, że koncentrując się zanadto na „treści” choroby, zapominamy o najważniejszym, czyli o cierpieniu, jakie jest w nią wpisane.
Myśląc w kategoriach prawda/fałsz, pomijamy człowieka, który poprzez obecne w społeczeństwie negatywne postawy, męczy się podwójnie. Jak dla mnie lęk, który wywołują różne zaburzenia psychiczne, to i tak ogromny ciężar. Nie warto dokładać chorej osobie, pełnymi niedowierzania komentarzami. Potrzebna jest empatia, a bez edukacji, nic się nie zmieni. Dlatego też takie akcje są potrzebne i wartościowe. Nie patrz przez pryzmat choroby. Zobacz człowieka i… jego cierpienie.
Więcej informacji znaleźć można na oficjalnej stronie kampanii www.zobaczczlowieka.pl.