Sytuacja osób niepełnosprawnych studiujących i pracujących naukowo oraz eliminowanie barier z jakimi spotykają się w środowisku akademickim – to jedne z wiodących tematów wirtualnej debaty pod tytułem „Nauka bez Barier – V konferencja Naukowa. Genom. Medycyna Personalizowana’’.
Organizatorem konferencji jest fundacja na rzecz umacniania więzi rodzinnych i społecznych Neuron + przy współpracy z Polską Akademią Nauk.
Była ona częścią ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej „Nauka bez barier”, która dotyczy dostępności edukacji na poziomie akademickim dla osób z niepełnosprawnością.
Akcja ma na celu zmianę postaw samych osób niepełnosprawnych, aby aktywniej korzystali z oferty edukacyjnej polskich Alma Mater, a najzdolniejsi podejmowali działalność naukową i pokonywali kolejne stopnie do rozwoju jako wykładowcy.
Jednocześnie autorom kampanii chodzi o pozytywne oddziaływanie na środowisko kadry akademickiej, żeby traktowało tak samo potrzeby edukacyjne ludzi pełnosprawnych i tych z ograniczeniami.
Konferencja odbywała się w formie on-line z zastosowaniem technologii 3D, a wykładom towarzyszyła ożywiona dyskusja.
Wystąpienia były uzupełniane o napisy oraz tłumaczenie w języku migowym, które było także wykorzystane podczas sesji pytań i odpowiedzi.
Wydarzenie skierowane zostało do całego środowiska naukowego, osób z niepełnosprawnością oraz ich rodzin i opiekunów.
Uczestnicy dyskusji przekazali informacje mówiące o tym, że uczelnie wszystkich typów poczyniły i czynią duże postępy w otwieraniu się na kandydatów na studia z różnymi niepełnosprawnościami ruchowymi czy neurologicznymi, przystosowując do ich potrzeb sale wykładowe, laboratoryjne, czytelnie, stołówki i akademiki. Przybywa także programów i pomocy naukowych wspierających osoby z niepełnosprawnościami podczas studiowania.
Z debaty wynikają jednak nie tylko pozytywne sygnały. Wciąż bowiem osoby niepełnosprawne napotykają szereg przeszkód na drodze do otrzymania ostatecznego dyplomu. Nie zawsze jest to bariera architektoniczna, ale często sposób nastawienia leżący po stronie części kadry akademickiej. Część problemów jest związana z postawą samych niepełnosprawnych, którzy mają zahamowania przed pójściem na studia.
Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030.