Pracownicy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) rozpoczęli przyjmowanie wniosków w konkursie „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego”.
200 mln zł trafi do instytucji z programu Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego. Nabór dokumentów potrwa do 22 lutego włącznie. Środki mają zostać rozdysponowane w uniwersytetach na rzecz zwiększenia dostępności budynków dla studentów z dodatkowymi potrzebami.
200 mln zł na zapewnienie, że uczelnie będą przyjazne dla studentów z niepełnosprawnościami, przeznaczy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Nabór wniosków w konkursie „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego” trwa jeszcze do 22 lutego br. Środki na ten cel pochodzą z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Proces wdrażania w życie idei jednakowych szans i walki o równe traktowanie w oświacie może być silnie wyeksponowany właśnie poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury i taką organizację procesu kształcenia, która zapewni dostosowanie studiów wyższych do potrzeb wszystkich studentów, w tym tych z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Dzięki pomocy płynącej z Funduszy Europejskich już ponad 200 polskich uczelni podjęło konkretne działania na rzecz znoszenia barier w edukacji na szczeblu wyższym. Konkurs „Uczelnia dostępna”, który to umożliwił, ma już swojego godnego następcę.
Za sprawą projektu „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego” NCBR po raz kolejny pomoże polskim uczelniom podjąć aktywne kroki, dzięki którym otworzą się one na studentów ze szczególnymi potrzebami.
– Budżet konkursu wynosił pierwotnie 150 mln zł. Zdecydowaliśmy się jednak go zwiększyć o 50 mln zł. Im szybciej nastąpi likwidacja barier w dostępie do studiów, tym lepiej, a wszyscy wiemy, że oprócz dobrych pomysłów, do zapewniania równych szans konieczne są pieniądze – mówi dr Jacek Orzeł, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
– Chcemy uczelniom ułatwić ten proces. Oczekujemy, że w efekcie konkursu „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego” studentki i studenci ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, będą mogli korzystać z coraz szerszych możliwości zdobycia dobrego wykształcenia, a później satysfakcjonującej pracy na miarę swoich talentów i umiejętności – podsumowuje.
Dostępność musi być standardem, by wszyscy studenci mogli korzystać ze swoich praw i przywilejów. Część polskich szkół wyższych działa w tym kierunku już od lat, krok po kroku usuwając przeszkody architektoniczne, organizacyjne i mentalne, związane z niedostosowaną infrastrukturą, brakiem odpowiednich pomocy dydaktycznych, czy nawet wiedzy na temat różnych rodzajów niepełnosprawności. Kolejne podmioty mogą teraz je doścignąć.
Wnioski o dofinansowanie w konkursie NCBR mogą składać uczelnie oraz jednostki naukowe prowadzące szkoły doktorskie, np. instytuty Polskiej Akademii Nauk.Ale tylko te, które jeszcze nie realizowały projektów w trzech edycjach konkursu „Uczelnia dostępna” w ramach programu Wiedza Edukacja Rozwój, albo te, które realizowały je wyłącznie w ścieżce MINI, dającej szansę na rozpoczęcie podstawowych działań zmierzających do tworzenia uczelni dostępnej dla wszystkich. Dla szkół wyższych bardziej zaawansowanych w dostępności NCBR planuje odrębny konkurs. Ruszy on jeszcze w tym roku – informują dziennikarze portalu www.niepelnosprawni.pl.
Ścieżki: START lub ROZWÓJ
Projekty zgłaszane do NCBR w konkursie „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego” można będzie realizować w ramach jednej z dwóch ścieżek: START albo ROZWÓJ. O tym, którą z nich wybrać, decydują sami wnioskodawcy, po dokonaniu oceny swojego stanu dostępności.
Jak podkreśla NCBR, realizacja projektów ma służyć trwałej poprawie dostępności uczelni dla osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z kondycji zdrowotnej – w tym osób z niepełnosprawnościami – studiujących, pracujących, współpracujących lub korzystających z oferty placówki.
Ścieżka „Start ku dostępności” (START) dedykowana jest uniwersytetom, które rozpoczynają swoją drogę z dostępnością lub podjęły już pierwsze działania w tej kwestii, jednakże ich efekty są na razie niewielkie. Realizacja projektu ma w ich przypadku stworzyć stabilną bazę do dalszego rozwoju, z której już w trakcie trwania programu, korzystać będą mogły osoby z niepełnosprawnościami.
Ścieżka „Rozwój w dostępności” (ROZWÓJ) przeznaczona jest dla uczelni, które podjęły już pierwsze działania na polu podnoszenia dostępności i stworzyły podstawy tak zwanej dostępności, które z sukcesem będą mogły rozwijać w ramach projektu.
W wyniku realizacji projektu uczelnie powinny stworzyć lub rozwinąć stabilną i sprawną strukturę wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, która będzie gwarantować pełne świadczenie usług w trakcie realizacji projektu, a także po jego finalizacji.
– W przypadku obu ścieżek uczelnie nie będą pozostawione samym sobie. Mogą czerpać wiedzę i uczyć się dobrych praktyk od innych szkół wyższych i instytucji, które mają już doświadczenie w zakresie podnoszenia poziomu dostępności. Szczególnie polecamy im kontakt z podmiotami, które realizowały projekty w ramach konkursu „Uczelnia dostępna” –podpowiada na łamach portalu www.niepelnosprawni.pl dyrektor Jacek Orzeł.
Wnioskodawca stojąc przed wyborem jednego z wariantów ścieżek, zobowiązuje się do spełnienia na wyjściu wszystkich wymagań przewidzianych dla danej ścieżki. Wymagania zostały przedstawione w „Opisie ścieżek dla naboru Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego”, który stanowi załącznik do Regulaminu Wyboru Projektów.
Budżet konkursu „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego” sięga 200 mln zł. Na realizację projektu NCBR przewiduje dofinansowanie wynoszące nawet 97 proc. jego wartości. Po stronie wnioskodawców wymagany jest niewielki wkład własny. Wartość dofinansowania w ramach projektu wynosi maksymalnie 2 mln zł w przypadku ścieżki START oraz 6 mln zł, jeżeli chodzi o ścieżkę ROZWÓJ.
Uczelnie będą realizować wspomniane programy samodzielnie lub w partnerstwie, np. z innym uniwersytetem albo podmiotem prowadzącym szkołę doktorską. Dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego można przeznaczyć między innymi na usprawnienie struktury organizacyjnej, przełamywanie przeszkód architektonicznych, wzmocnienie dostępności informacyjno-komunikacyjnej czy technologicznej. Projekty uwzględnią też tworzenie niezbędnych procedur oraz zapewnienie wymaganego wsparcia cyfrowego.
Uczelnie przeprowadzą działania podnoszące świadomość na temat niepełnosprawności pośród kadry akademickiej i swoich studentów oraz zatroszczą się o usługi wspomagające edukację.
W konkursie bardzo ważne jest, żeby zaplanować kompleksowe kroki prowadzące do osiągnięcia jak największej dostępności uczelni i podmiotów szkół doktorskich, z uwzględnieniem wszystkich aspektów ich funkcjonowania.
A także zagwarantowanie, żeby dany podmiot był dostępny nie tylko w trakcie realizacji projektu, ale również długo po jego zakończeniu.Maksymalny okres trwania projektu wynosi 30 miesięcy w przypadku ścieżki START oraz 48 miesięcy, gdy projekt wpisuje się w ścieżkę ROZWÓJ.
Z myślą o szkołach wyższych bardziej zaawansowanych w obszarze dostępności jeszcze w tym kwartale NCBR planuje ogłosić kolejny konkurs w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego pt. „Uczelnie coraz bardziej dostępne”.