Przejdź do treści

Mattel znów stawia na inkluzywność

Zdjęcie: gry marki Mattel

Autor: Martyna Sergiel

Pracownicy marki Mattel®, produkujący znane i lubiane na całym świecie gry: Scrabble®, UNO™, Blokus™ czy Pictionary™ podali do wiadomości, że pracują nad dostosowaniem swoich produktów do potrzeb osób nierozróżniających kolorów.

Na polskim rynku pojawiła się już nowa postać gry Blokus™, w której każdemu kolorowi odpowiadają specjalnie zaprojektowane wgłębienia pomagające w rozróżnianiu poszczególnych elementów.

Zgodnie z szacunkami amerykańskiej Cleveland Clinic,około 300 milionów osób na całym świecie doświadcza jakiejś formy trudności w rozróżnianiu kolorów. Dane ilustrują, że problem ten dotyka 1 na 12 mężczyzn i 1 na 200 kobiet. Zadaniem firmy jest przełamywanie barier uniemożliwiających udział we wspólnej rozgrywce oraz wzrost świadomości na temat problemu, jakim jest zaburzenie rozpoznawania kolorów.

Miłośnicy gier w Polsce mogą już cieszyć się nowymi formami gier Blokus™ i UNO™ dostosowanymi do potrzeb osób nierozróżniających kolorów – w końcu gry mają łączyć! Mattel przejmuje rolę pioniera w tworzeniu bardziej inkluzywnego doświadczenia w grach.

Marka Mattel ogłosiła, że do końca 2025 roku 90 proc. oferowanych przez nią gier będzie dostosowanych do potrzeb osób nierozróżniających kolorów. Deklaracja Mattel związana jest ze zobowiązaniem firmy do wprowadzania inkluzyjnych rozwiązań, które pozwolą wszystkim cieszyć się podczas gry.

Zmiany obejmą między innymi najpopularniejszą tradycyjną grę na świecie, czyli UNO® oraz dynamiczną grę strategiczną Blokus® i inne ulubione tytuły fanów, takie jak:Phase 10®, DOS™ czy Tumblin’ Monkeys®.

Jesteśmy dumni, że nasze gry nadal łączą, niezależnie od języka i kultury. Inicjatywa wprowadzenia gier bardziej dostępnych dla osób z daltonizmem jest kolejnym krokiem na naszej drodze ku inkluzywności. Cieszymy się, że możemy wpłynąć na zwiększenie świadomości na temat wymagań, z jakimi boryka się społeczność daltonistów i sprawić, że dzięki naszym produktom wszyscy fani będą mogli razem cieszyć się rozgrywką – powiedział na łamach portalu www.niepelnosprawni.pl Ray Adler, Wiceprezes i Globalny Szef Działu Gier w Mattel.

Aby dostosować swoje gry do potrzeb osób z daltonizmem, firma Mattel nawiązała współpracę z ekspertami w dziedzinie zaburzeń widzenia kolorów. Przeprowadziła także badania stacjonarne i internetowe z udziałem osób, które doświadczają trudności w rozpoznawaniu barw.

Dzięki tym szeroko zakrojonym konsultacjom firma Mattel opracowała niestandardowe rozwiązania. Zastosowała specjalne wzory, wskazówki dotykowe czy symbole, dzięki którym kolor nie będzie już jedynym sposobem na rozróżnianie elementów gry.

Nowe edycje gier dostosowanych do potrzeb osób z zaburzeniami rozróżniania barw mają na opakowaniu specjalny znaczek oraz adnotację informującą, że dana gra nie wymaga rozróżniania kolorów.

Wszystkie niezbędne informacje na temat tego, jak korzystać z ikon lub wskazówek dotykowych znajdujących się na elementach gry, można znaleźć w instrukcji. Sekcja „Dla graczy, którzy nie rozróżniają kolorów” zawiera legendę z ikonami i odpowiadającymi im kolorami oraz bardziej szczegółowe informacje.

Blokus™ to idealna propozycja dla miłośników gier strategicznych i rywalizacji. Do opanowania zasad gry wystarczy niecała minuta, ale zwycięstwo wymaga sprytu, planowania i przewidywania ruchów przeciwnika, dzięki czemu każda rozgrywka stanowi ekscytujący pojedynek! Gracz otrzymuje elementy w wybranym kolorze, a następnie kolejno umieszcza je na planszy. Obowiązuje jedna reguła: każdy dodawany element może dotykać tylko rogiem innego w tym samym kolorze.

Zwycięża gracz, który umieści jak najwięcej swoich elementów na planszy. Blokus™ został wyróżniony nagrodami w sześciu krajach, a stowarzyszenie MENSA zakwalifikowało go do pierwszej piątki najlepszych gier 2003 roku.

UNO™ to szybka i emocjonująca gra karciana, która wciąga bez reszty. Proste zasady sprawiają, że jest to idealna gra na rodzinne spotkania czy wieczory z przyjaciółmi. Karty UNO™ to idealny sposób na podgrzanie atmosfery podczas rodzinnego wieczoru gier, domówki ze znajomymi czy w trakcie podróży.

W UNO™ No Mercy Bez litości jeszcze większe emocje gwarantowane – nowa wersja ma więcej kart, dużo surowsze kary i reguły, które tworzą najbardziej zaciekłą rozgrywkę UNO w dziejach. W tej wersji można zwyciężyć na dwa sposoby: pozbywając się wszystkich kart albo eliminując pozostałych graczy.

W ofercie Mattel znajdują się także bardziej zaawansowane gry z rodziny UNO™. Skip-Bo™ sprawdzające kompetencje strategicznego myślenia, a rolą uczestników jest ułożenie kart w odpowiednie sekwencje. Z kolei Phase10™ to gra karciana rozgrywana w rundach, podczas których zawodnicy układają kombinacje kart nazywane „fazami”.

Więcej informacji o inicjatywie Mattel dotyczącej daltonizmu na stronie: https://shopping.mattel.com/pl-pl/pages/mattel-games-colorblind-accessibility-faqs.

Opracowano na podstawie: http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/2457546.

Dodaj komentarz