Przejdź do treści

Komunikacja – prawo każdego człowieka

Grafika: promowanie kampanii

Autor: Martyna Sergiel

Jak można żyć bez opcji powiedzenia: „jestem głodny”, „to mnie boli”, „kocham cię”?

Dla tysięcy osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi w naszym kraju takie funkcjonowanie to codzienność.

Fundacja Jim organizuje kampanię społeczną, której celem jest podkreślenie, że komunikacja to fundamentalne prawo człowieka, a zapewnienie powszechnego dostępu do instrumentów komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC), to priorytet w eliminowaniu barier.

Komunikacja to nie jest przywilej, to prawo każdego człowieka. Apelujemy o realne wsparcie systemowe na polu komunikacji wspomagającej i alternatywnej. W Polsce wciąż zbyt wiele osób nie ma dostępu do odpowiednich narzędzi terapii i informacji. Procedury są zbyt zawiłe, finansowanie zbyt ograniczone, a szkoły i instytucje często nieprzygotowane – podkreśla Tomasz Michałowicz, Prezes Fundacji Jim.

AAC (Augmentative and Alternative Communication) to instrumenty umożliwiające porozumienie się osobom, które nie mogą mówić. Bez nich pozostają niewidzialne – także w systemie ochrony zdrowia, edukacji czy w przestrzeni społecznej. Fundacja Jimapeluje o polepszenie ich sytuacji.

Dając dostęp do narzędzi AAC pozwalamy użytkownikom na komunikację na własnych warunkach, a brak komunikacji to często wykluczenie z wartościowej edukacji, uczestnictwa w życiu społeczności. AAC stanowi zatem szansę na budowanie relacji z innymi, zwiększenie niezależności i uzyskanie większej kontroli nad własnym życiem – mówi Paulina Rutka, Prezeska Fundacji GenerAACja – partnera kampanii.

W ramach kampanii Fundacja Jim:

  • organizuje społeczną zbiórkę podpisów pod petycją kierowaną do Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia o większe dofinansowanie do narzędzi AAC,
  • podejmuje działania edukacyjne online i offline, zwiększające świadomość społeczną,
  • organizuje bezpłatny webinar z prof. Vicky Slonims, dla rodziców, nauczycieli i specjalistów, na temat: Jakie czynniki warto wziąć pod uwagę przy wyborze strategii AAC dla osób autystycznych? (10 kwietnia, godz. 17:00-18:00, w formie on-line).

Kampania ma na celu nie tylko przykucie uwagi do problemów osób korzystających z komunikacji wspomagającej i alternatywnej, ale także zwiększenie empatii i zaangażowania społecznego. To duży krok w stronę bardziej równego i inkluzyjnego społeczeństwa.

Dołącz do kampanii. Podpisz apel.

Więcej informacji: www.jim.org/apel-aac

Każdy głos jest ważny.

Opracowano na podstawie: http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/2488439.

Dodaj komentarz