Przejdź do treści

Jak rozmawiać z dzieckiem o niepełnosprawności

Grafika promująca poradnik „Pogaduchy o niepełnosprawności” - dla dzieci i rodziców

W celu uświadamiania rodziców i nauczycieli dzieci pełnosprawnych zawiązuje się w naszym kraju wiele inicjatyw, które tematykę niepełnosprawności chcą zobrazować najmłodszym w atrakcyjny i przystępny dla nich sposób.

Im wcześniej zrobi to rodzic, tym lepiej. Zasięgnąć wiedzy oraz porad na temat tego jak rozmawiać z dziećmi o niepełnosprawności można np. z poradnika Fundacji Oswoić Los (FOL).

Poradnik ten został skierowany głównie do osób dorosłych, ale z myślą o dzieciach. „Siedem B” – „Pogaduchy o niepełnosprawności” przedstawia w siedmiu punktach, jakim powinno się „BYĆ”.

Być: mądrym, cierpliwym, otwartym, wrażliwym, odważnym, sobą i ostatni punkt: „Bądźcie wspólnie dziećmi”. Poza cennymi wskazówkami jak postępować w przypadku osób z niepełnosprawnością, zawiera też prezentacje najpopularniejszych „Detonatorów”.

„Detonatory” to internetowa próba FOL wpłynięcia na społeczny odbiór i wciąż niestety krążące w przestrzeni stereotypy, z jakimi łączy się zagadnienie niepełnosprawności.

Jest to po prostu MEM – czyli synteza obrazu z treścią, zawierająca przykładowe hasło lub przekaz okolicznościowy. Krótka, zwięzła forma, w jednolitym szablonie ma dużą wartość, bo dociera do społeczeństwa z większą siłą niż zwykłe zdjęcie lub same napisy.

Warto rozmawiać z dziećmi o niepełnosprawności już od najmłodszych lat, bo jeżeli rodzic nie spróbuję się z tym zmierzyć sam, ktoś może go ubiec, a to ważny i wartościowy temat, który łatwo z jednej strony wyolbrzymić, a z drugiej zbagatelizować.

Cały poradnik dostępny jest tutaj.