Barbiebyła kiedyś symbolem niedoścignionego, bo silnie nierealistycznego ideału piękna.
Dziewczynki chciały być jak ona, chociaż okazywało się to niemożliwe przez nieprawdziwie, perfekcyjne standardy, jakie promowała lalka. Od niedawna marka Mattel zaczęła stawiać na inkluzję i iść za głosem bardziej spójnego z rzeczywistością modelu piękna, proponując zróżnicowane zabawki. Były już Barbie na wózkach i z innymi niepełnosprawnościami, a teraz pora na pierwszy w historii model lalki z dodatkowym chromosomem!
Chcąc zachować autentyzm kultowej dziecięcej ulubienicy, firma Mattel tworząc pierwszą lalkę Barbie z zespołem Downa współpracowała z National Down Syndrome Society, czyli organizacją wspierającą osoby z tym syndromem oraz ich rodziny. Miała ona wpływ na sylwetkę lalki, ubrania, akcesoria oraz opakowanie.
Barbie odgrywa ważną rolę we wczesnych doświadczeniach dzieci. Jako najbardziej różnorodna linia lalek na rynku, pomaga im odkrywać świat, a my dokładamy wszelkich starań, aby poprzez zabawę przeciwdziałać stygmatyzacji społecznej. Naszym celem jest umożliwienie wszystkim dzieciom zobaczenia siebie w Barbie, a jednocześnie zachęcenie ich do zabawy lalkami, które nie są do nich podobne, ale reprezentują zróżnicowane społeczeństwo – podała do wiadomości Lisa McKnight, Executive Vice President and Global Head of Barbie & Dolls, Mattel.
Bawiąc się lalkami, dzieci mogą lepiej rozumieć stany i uczucia innych oraz rozwijać empatię, co pomaga w budowaniu świata pełnego akceptacji. Z dumą przedstawiamy lalkę Barbie z zespołem Downa, która dołączyła właśnie do linii Barbie Fashionistas, mającej przedstawiać otaczający nas świat i jest kolejnym krokiem w naszym zobowiązaniu, aby integrować poprzez zabawę – komentowała dalej McKnightna łamach portalu www.natemat.pl.
Rzeczywistość nie jest perfekcyjna, dlatego dobrze, że coraz częściej powstają zabawki, które odzwierciedlają różny, ale równy świat. Dzięki temu dzieci mogą uczyć się empatii oraz prawidłowych wzorców zachowań i reakcji.
Idealna lalka to stary, wręcz opresyjny model, który potrafił nieźle namieszać i wpędzić małe dziewczynki w nie lada kompleksy. Dobrze, że to już przeszłość, a firma reklamująca najpopularniejsze na świecie akcesoria do zabawy najmłodszych, zaczęła edukować i zmieniła swoje podejście.
Rolą zabawy jest progres i przygotowanie do dorosłych ról, a nie regres i nierealistyczne wzorce czy wymagania.