Podczas drugiej edycji Hackathonu+ wyróżniono najbardziej innowacyjne i unikalne rozwiązania technologiczne, które ułatwią osobom niepełnosprawnym codzienne funkcjonowanie.
Ten organizowany przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju maraton projektowania odbył się w weekend (23-24 listopada 2019 r.) na Stadionie Narodowym w Warszawie.
Konkurs stał na bardzo wysokim poziomie. Zaprojektowane aplikacje były niezwykle innowacyjne i z pewnością przyczynią się do przełamania wielu barier, a także ułatwią życie osobom z niepełnosprawnościami.
Pierwszą nagrodę w wysokości 20 tys. zł zdobyli programiści z krakowskiego zespołu hakje, którzy wpadli na pomysł, jak uczynić media dostępnymi dla osób niesłyszących.
Działanie wspomnianej aplikacji, którą twórcy nazwali Media+ polega na pozornie prostej, ale bardzo innowacyjnej metodzie. Aplikacja ma za zadanie „dotrzeć” do dostępnych w internecie streamów. Dźwięk pozbawiony szumów program przekształca na napisy, dokonując tzw. transkrypcji.
Media+ możemy z powodzeniem stosować na wykładach czy w pubie, chcąc obejrzeć mecz ze znajomymi. Zapewnia dużo lepszą jakość transkrypcji, niż rozwiązania dotychczas dostępne na rynku.
Podczas tegorocznej edycji Hackathon+ pojawiło się wiele rozwiązań adresowanych do osób, które mają problem z narządem słuchu. Programiści z zespołu Fabryka Dobra wywalczyli drugie miejsce.
Stworzyli oni aplikację, która mierzy wysokość hałasu w otoczeniu, ostrzegając osobę niesłyszącą, że w jej pobliżu dzieje się jakieś niebezpieczeństwo. Rozwiązanie jest proste, ale pomysłowe: na ręku osoby z niepełnosprawnością założona zostaje specjalna opaska, która wibruje, gdy w budynku uruchamia się alarm.
Na wynalezienie tej aplikacji zespół wpadł po obejrzeniu filmiku przedstawiającego osobę niesłyszącą, która śpi i nie reaguje na alarm. Celem takiego rozwiązania jest przede wszystkim troska o większe bezpieczeństwo osób głuchych, które powinny dostać jakiś bardziej czytelny sygnał niż mrugające czerwone światełko.
Kolejną aplikacją, tym razem stworzoną z myślą o osobach z niepełnosprawnością wzroku jest see4me – oprogramowanie to, jak twierdzą jego autorzy może nie zastąpi laski, ale z pewnością może pomóc lokalizować przeszkody.
W tym rozwiązaniu używa się smartfona, kamery oraz sieci neuronowej, która analizuje obraz znajdujący się przed nami.
Możemy więc zauważyć wszystko, co znajduje się naprzeciwko, jak również wokół nas. Wolna przestrzeń sygnalizowana jest dźwiękiem, a inny ton dobrany został do przeszkody.
Aplikacja daje nam także możliwość zarejestrowania i zapamiętania trasy. Za pomocą głosu dodajemy punkt na trasie, który aplikacja nam sygnalizuje, kiedy przechodzimy tą drogą po raz drugi.
Twórcy trzech najbardziej innowacyjnych aplikacji otrzymali również nagrody partnerów konkursu – firm Google, Orange i Nokia.
Czwarte wyróżnienie, ufundowane przez Polsko-Japońską Akademię Technik Komputerowych, przypadło zespołowi o nazwie Uczta do Kwadratu.
Hackathon+ jest konkursem organizowanym przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Jego celem jest projektowanie rozwiązań pozwalających na przełamywanie barier, które utrudniają codzienne funkcjonowanie osobom z przeróżnymi niepełnosprawnościami. Mogą to być bariery architektoniczne, związane z transportem czy techniczne, jak np. niedostosowane strony internetowe.
W tegorocznej edycji Hackathonu+ wzięło udział 21 zespołów z całego kraju.