Przejdź do treści

Dziecko z zespołem Aspergera a szkoła. Jak wspierać ucznia ze specjalnymi potrzebami?

Zespół Aspergera to zaburzenie ze spektrum autyzmu, które w Polsce diagnozowane jest u 1 na 100 dzieci.

Praca z uczniami z zespołem Aspergera  często może stanowić dla nauczycieli dydaktyczne i wychowawcze wyzwanie.

Objawy zespołu Aspergera u ucznia

Pierwsze objawy zespołu Aspegera  można zaobserwować już u bardzo małych dzieci.

Zaniepokoić może brak kontaktu wzrokowego, schematyczne zabawy czy długi czas nauki mówienia.

U dzieci w wieku wczesnoszkolnym możemy zaobserwować trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami, obsesyjne zainteresowania, trudności z rozumieniu dowcipów czy sarkazmów. Dzieci z zespołem Aspergera  często są naiwne, skupione na sobie, zdarza się, że źle reagują na dotyk i kontakt fizyczny z drugą osobą.

Zagrożenia

Dzieci z Aspergerem różnią się od zdrowych rówieśników.

Niestandardowy sposób zachowania, niepopularne wśród innych dzieci, obsesyjne hobby, mogą sprawić, że maluch stanie się obiektem kpin i prześladowań ze strony kolegów.

Odrzucenie, dokuczanie, a czasami nawet agresywne zachowania mogą prowadzić do kolejnych problemów, jeszcze większej izolacji, a także depresji.

Czego powinien być świadomy nauczyciel?

Pierwszym krokiem w pomocy dziecku z zespołem Aspergera jest zauważenie problemu i trafna diagnoza.

Pedagog, w którego klasie obecne jest dziecko z zespołem Aspergera, powinien być świadomy zachowań, które mogą się pojawiać i wiedzieć, jak na nie reagować.

Trudności społeczne

Ważnym problemem dziecka z zespołem Aspergera  jest trudność w odnalezieniu się w grupie społecznej.

Dziecko nie odcina się od przyjaźni z rówieśnikami celowo. Chce współpracować w grupie i mieć kolegów, stanowi to jednak dla niego dużą trudność. Często nie rozumie działań i zabaw innych dzieci i nie potrafi się do nich dopasować.

Nauczyciel, żeby pomóc dziecku w nawiązywaniu relacji, powinien wspierać obie strony. Po pierwsze, tłumaczyć rówieśnikom sytuację dziecka z zespołem Aspergera  i uświadamiać ich, że wiele z jego zachowań nie jest wyrazem braku przyjacielskich zamiarów, ale po prostu cechą zaburzenia. Pomoże to wzbudzać w dzieciach wyrozumiałość oraz empatię w związku z sytuacją ich kolegi.

Konieczna jest także praca z maluchem dotkniętym zespołem Aspergera.

Przede wszystkim należy pamiętać, że osoby z zespołem Aspergera  mają problem ze zrozumieniem emocji innych ludzi.

Nie odczuwają ich w znany nam, empatyczny sposób. Są jednak w stanie pojąć na poziomie intelektualnym, że pewne czyny wywołują u innych konkretne reakcje, które to świadczą o odczuwanych w danej chwili emocjach.

Nauczenie się rozpoznawania ich i odpowiedniego reagowanie może być kluczowe dla budowania zdolności życia w społeczeństwie.

Rozpoznawanie i rozumienie emocji

Narzędziem, które umożliwia skuteczną pracę nad rozumieniem emocji, jest zestaw gier „Zgadnij co czuję?”.

Jest to pakiet aplikacji, łączących w sobie nauką z rozrywką. Sprawia to, że dzieci z chęcią podejmują się zawartych w nich zadań.

Zabawa z sympatycznymi bohaterami, którzy przedstawiają 4 podstawowe uczucia, jakimi są radość, smutek, złość i zaskoczenie, pozwalają w przyjemny sposób zaznajamiać się i w prawidłowy sposób rozumieć i reagować na emocje, zarówno własne, jak i innych ludzi.

Zestaw 8 gier sprawdza się w pracy zarówno z dziećmi mierzącymi się z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, jak i zupełnie zdrowymi. Otwiera więc pole do wspólnej zabawy i integracji.

Pakietu aplikacji można używać na urządzeniu Magiczny Dywan onEVO, czyli projektorze rozszerzonej rzeczywistości. Urządzenie to rzuca na podłogę obraz, z którym gracze mogą wchodzić w interakcję.

„Zgadnij co czuję?” to jeden z pakietów dostępnych w obszarze REV – czyli grupie aplikacji, służących rehabilitacji i rewalidacji dzieci.

Wiara w siebie

Dzieciom z zespołem Aspergera trudno jest odnaleźć się w świecie rówieśników i zbudować pewność siebie.

Warto zwracać uwagę na ich zdolności i talenty, szczególnie w obliczu innych dzieci.

Każde dziecko z zespołem Aspergera jest inne. Często mierzą się z podobnymi trudnościami, takimi jak niezdarność, słaba koordynacja ruchowa, brak umiejętności kreatywnego myślenia.

Mają jednak swoje niezwykłe i niepowtarzalne talenty, które warto celebrować i podkreślać.

Często bywają nimi zdolności matematyczne czy dobre rozumienie nauk ścisłych.

Pomagajmy im budować wiarę w siebie i własne możliwości, jednocześnie podkreślając ich umiejętności w oczach ich rówieśników.

Nadesłane do redakcji przez Pana Krystiana Dobrzańskiego.

Ostateczna redakcja tekstu Tomasz Wojczak

Dodaj komentarz