Przejdź do treści

Człowiek w spektrum autyzmu. Podręcznik pedagogiki empatycznej

Za pośrednictwem strony internetowej Fundacji Prodeste można nabyć książkę „Człowiek w spektrum autyzmu. Podręcznik pedagogiki empatycznej ” autorstwa doktor Joanny Ławickiej.

Autorka – współzałożycielka Fundacji Prodeste wcześniej opublikowała między innymi popularną książkę „Nie jestem kosmitą, mam zespół Aspergera”. Druga książka doktor Ławickiej adresowana jest do osób poszukujących odpowiedzi na pytanie: “Jak wspierać osoby w spektrum autyzmu?” Omawiana książka na pytanie to odpowiada kompleksowo, w sposób uniwersalny. Czytelnicy, niezależnie od ich możliwości intelektualnych, komunikacyjnych i społecznych znajdą w dziele autorki coś dla siebie. Osoby czytające książkę doktor Ławickiej dowiedzą się między innymi: “Co to jest empatia dwukierunkowa odnosząca się do  wszystkich wariantów neurotypu?”. W książce  można znaleźć wiele  narzędzi do skutecznej komunikacji, budowania relacji i unikania przemocy.

We wstępie do publikacji czytamy:  “Książka, którą trzymasz w rękach, ma służyć do czytania, a nie studiowania. Słowo „podręcznik” użyte w tytule powinno być rozumiane dosłownie, niczym z autystycznego słownika. Nie oznacza, że książka ta jest podręcznikiem w znaczeniu szkolnym, akademickim. To podręcznik, czyli coś, co powinno być „pod ręką”. Albo „pod ręcznikiem”, jeżeli uznasz, że w jakiś sposób tam się bardziej przyda. Nie mnie oceniać.” Osoby zagłębiające się w kolejne strony i rozdziały omawianej książki lepiej rozumieć będą sposób myślenia i postrzegania świata przez osoby z ASD.  Autorka przyznaje jednak, że jej  zamiarem nie było stworzenie  książki naukowej. Wiedza  psychologiczna i pedagogiczna  zawarta w publikacjach naukowych jest  bardzo potrzebna, gdyż pozwala ona lepiej rozumieć poszczególne zjawiska psychiczne oraz porównywać obserwacje ludzi z różnych miejsc na Ziemi. Jednocześnie  w tym gąszczu analiz naukowych bardzo często uczeni tracą z oczu to, co najważniejsze, czyli ludzi.

Książka “Człowiek w spektrum autyzmu. Podręcznik pedagogiki empatycznej” od dyskursu naukowego różni się tym, że opowiada o ludziach, których obecność w świecie jest niezbędna, gdyż postrzegają oni istniejący świat inaczej, gdyż myślą inaczej niż większość. Trzeba tu jednoznacznie podkreślić, że „inaczej” nie znaczy wcale, że „gorzej”.

Książkę można nabyć tutaj.

Dodaj komentarz