Przejdź do treści

Dostępne finanse – ciekawa akcja edukacyjna

Grafika, promowanie akcji edukacyjnej Dostępne finanse

Wczoraj – w Światowy Dzień Świadomości o Dostępności redakcje Subiektywnie o Finansach oraz Homodigital.pl ruszyły ze swoją akcją edukacyjną Dostępne Finanse.

Zadaniem tejże inicjatywy jest propagowanie działalności, które spowodują, że każdy będzie w stanie z nich skorzystać. Przedsięwzięcie jest wynikiem owocnych spotkań z przedstawicielami Polskiego Związku Niewidomych.

Cieszymy się z tej inicjatywy i bardzo liczymy na to, że przyniesie ona konkretne rozwiązania, dzięki którym wszyscy bez wyjątków będą mogli korzystać samodzielnie i bezpiecznie z usług i produktów finansowych. Wyzwań jest wiele, ale wierzymy, że publiczna debata, poznanie potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz edukacja finansowa przyczynią się do podniesienia jakości życia wielu osób, które do tej pory z oferty finansowej korzystały rzadko lub wcale – komentuje Elżbieta Oleksiak z Polskiego Związku Niewidomych.Zgodnie z Najnowszym spisem ludności w 2021liczba osób z niepełnosprawnościami w naszym kraju sięgnęła prawie 5,5 mln, co stanowi 14 proc.  ogólnej populacji kraju.W porównaniu z poprzednim spisem z 2011 r. przybyło 750 tys. osób z niepełnosprawnościami.

Patrząc na trendy demograficzne, w tym starzenie się społeczeństwa czy rozpowszechnienie chorób cywilizacyjnych, trudno spodziewać się, by w przyszłości liczba osób o specjalnych potrzebach zmalała. Aktualnie osób w wieku 60+ jest 9,9 mln, co stanowi 26 proc. populacji. Poziom 10 mln według prognoz GUS przekroczymy w 2026 r.

Uważamy, że dostępność usług i walka z wykluczeniem finansowym to dziś jedna z najważniejszych spraw dla banków i innych firm finansowych oraz wszystkich, którzy dostarczają cyfrowe usługi, jak również dla nas, klientów. Chcemy mówić i pisać o dostępności nie tylko z okazji Światowego Dnia Świadomości Dostępności. Powodów jest wiele. Po pierwsze, szybki rozwój technologii, które przejmują wiele zadań człowieka i wprawdzie czynią bankowanie wygodnym, ale też niektórych ludzi wykluczają. Dostępność ma być normą, a nie ukłonem. Chodzi o to, żeby to, co jest wprowadzane na rynek, od początku było dostępne dla wszystkich. Po drugie – w połowie przyszłego roku wchodzą w życie przepisy które podniosą standardy dostępności usług i produktów w Unii Europejskiej. Obejmą także sektor finansowy, który musi rozumieć potrzeby i możliwości osób w każdym wieku i z różnymi uwarunkowaniami zdrowotnymi – wskazuje Maciej Samcik, redaktor naczelny Subiektywnie o Finansach.

Według danych Banku Światowego w Polsce 96 proc. osób ma rachunek bankowy, a 84 proc. kartę kredytową lub debetową. To oznacza, że więcej osób w naszym kraju korzysta z usług bankowych niż… ma dostęp do internetu (dane GUS pokazują, że 93 proc. gospodarstw domowych miało w domu dostęp do internetu szerokopasmowego).

Jednym z podstawowych przepisów dyrektywy European Accessibility Act (EAA), a za nią – polskiej ustawy o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, jest zagwarantowanie postrzegalności. To znaczy w sposób umożliwiający odbiór informacji o produkcie czy usłudze przez użytkownika za pośrednictwem zmysłów słuchu, wzroku czy dotyku. Informacje powinny być podawane w więcej niż jednym kanale sensorycznym – oprócz tekstu, także dźwiękowo lub dotykowo.

Wymogi dotyczące dostępności usług są realizacją idei solidaryzmu, uosabiają marzenie o cywilizacji nie pozostawiającej nikogo samemu sobie. Każdy z nas na jakimś etapie życia będzie potrzebować dostępności. Ograniczenie dostępu do usług finansowych z powodu braku zainteresowania inkluzywnością odbierze przewagę konkurencyjną podmiotom, które nie zauważą zmieniających się trendów. Moją rolą jako branżowego organu nadzoru będzie w pierwszym okresie obowiązywania ustawy przede wszystkim edukacja przedsiębiorców w zakresie odpowiednich rozwiązań zwiększających inkluzywność usług bankowych czy płatniczych. Będę stał na staży realizacji idei przedstawionych w Dyrektywie EAA, tak aby nie skończyło się wyłącznie na deklaracjach – powiedział dr Bohdan Pretkiel, Rzecznik Finansowy.

Partnerzy akcji Dostępne Finanse wieloma rozwiązaniami mogą się pochwalić już na tę chwilę. Warto wspomnieć, że na przykład Bank BNP Paribas umożliwia m.in. zapoznanie się ze wzorami dokumentów w formie: nagrań audio, w polskim języku migowym, wydruku powiększonego oraz wydruku w alfabecie Braille’a. Wszystkie jego oddziały oraz Infolinia umożliwiają obsługę Klienta Głuchego przy pomocy usługi online tłumacza migowego, a w 195 placówkach sieci oddziałów znajdują się pętle indukcyjne ułatwiające obsługę Klientów z aparatami słuchowymi. Wszystkie placówki Banku BNP Paribas są także wyposażone w specjalne ramki ułatwiające złożenie podpisu pod umową oraz lupy powiększające.

Jeśli chodzi natomiast o karty kredytowe i debetowe Banku Millenium posiadają specjalne charakterystyczne wycięcie, które pozwala – bez konieczności oglądania karty – prawidłowo włożyć ją do terminalu. Bank zapewnia także kompatybilność z usługami ułatwień dostępu, takimi jak Google TalkBack (na urządzenia z Androidem) czy VoiceOver (na iOS).

Popularny system płatności BLIK współpracuje z Polskim Związkiem Głuchych i dla tej grupy osób stworzył kampanię informacyjną oraz wprowadził w treściach reklamowych udogodnienia w formie napisów i tłumaczenia na język migowy. Jednak działania marki nie kończą się na dostosowanej komunikacji – BLIK stara się być metodą płatności dostępną dla każdego. Przez swoją uniwersalność ułatwia codzienne transakcje również osobom z niepełnosprawnościami. Dzięki temu, że rozwiązanie zostało stworzone w duchu projektowania uniwersalnego każdy użytkownik, niezależnie od swojego wieku czy sprawności może nie tylko wygodnie, ale i bezpiecznie płacić za jego pomocą.

W ramach akcji Dostępne Finanse przy wsparciu organizacji zrzeszających osoby z niepełnosprawnościami oraz Partnerów z branży finansowej powstaną treści edukacyjne wskazujące rozwiązania, które kryteria dostępności spełniają i warto je nagłaśniać, ale przede wszystkim głównym celem jest zidentyfikowanie potrzeb, które jeszcze nie zostały dostrzeżone, a mogłyby zaowocować nowymi funkcjonalnościami oraz przygotowaniem  odpowiednich, spełniających kryteria postrzegalności, informacji dla klientów.

Jeżeli planujesz włączyć się do akcji i podzielić swoimi obserwacjami, pomysłami napisz na adres: dostepnefinanse@subiektywnieofinansach.pl.

Dodaj komentarz