Magdalena Augustynowicz od 17 lat walczy o dostosowanie peronu w Redzie dla potrzeb osób z niepełnosprawnością.
Musi czekać do 4:00 rano za każdym razem, kiedy chce wrócić do domu z Trójmiasta. Youtuberka wywołała swoim nagraniem niemały odzew w internecie.
Jest influencerką, od lat publikuje posty w sieci, porusza się na wózku. Magdalena Augustynowicz ostatnio zrobiła dobry pożytek ze swoich zasięgów w sieci, żeby opowiedzieć o nie lada wyzwaniach, jakie spotykają osoby z niepełnosprawnością na dworcu w Redzie.
– Od 17 lat wraz z Urzędem Miasta w Redzie toczymy walkę o dostosowany peron w mieście. Pracownicy SKM twierdzą, że to niepotrzebne, ponieważ to poboczna stacja, mimo że przez ten fakt nie ma w jaki sposób dostać się do Trójmiasta w nocy. Muszę czekać do 4:00 nad ranem na dworcu w Gdyni, żeby wrócić do domu. Walczyliśmy o kładkę, bo wiadomo, że przebudowa tunelu jest kosztowna. Okazuje się, że pomimo tego, że na Półwyspie są kładki i miliony turystów przechodzi i nikt nie wpada pod pociąg, Zarząd SKM komentował, że ludzie w Redzie nie zorientują się i będą wypadki, dlatego nie wybudują kładki – mówi w nagraniu Magdalena Augustynowicz.
SKM Trójmiasto nie jest zarządcą tego terenu, za peron w Redzie odpowiada spółka PKP PLK.
– W SKM chciano wymusić usunięcie filmu, stwierdzając ze ich pomawiam i działam na ich szkodę, ja stwierdziłam, że dopóki nie będzie kładki ja filmu nie usunę. A jak chcą niech mnie pozwą za to, że jestem zdeterminowana. Uważam, że mogliby się dogadać z PKP PLK – mówi na łamach www.nadmorski24.pl autorka nagrania.
Youtuberka, chciałaby, żeby w Redzie wprowadzić rozwiązania analogiczne do tych, które sprawdziły się w Wejherowie Nanicach – tam obok peronu znajduje się kładka, po której można bezpośrednio przejść przez tory.
–Za wyjściem na peron drugi w Redzie kiedyś była kładka – tam jest miejsce – dodaje Magdalena Augustynowicz.
O sposób na rozwiązanie tego problemu portal www.nadmorski24.pl zapytał PKP PLK. Okazuje się, że w planach jest modernizacja stacji Reda, w tym przebudowa peronów.
– Planujemy budowę dwóch przejść podziemnych z windami na perony, które ułatwią dostęp do kolei zwłaszcza osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. PLK S.A. chcą ogłosić przetarg na modernizację linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork w II kwartale br. – poinformował Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zakończenie robót planowane jest na 2029 rok.
Magdalena Augustynowicz prężnie działa w wirtualnej rzeczywistości, ale bierze też udział też w życiu kulturalnym, głównie Trójmiasta. Jeździ na koncerty, eventy, wydarzenia sportowe czy spotyka się z gronem znajomych. Za dnia przemieszcza się autobusami miejskimi J albo R. W nocy jest to niemożliwe – autobusy nie jeżdżą, dlatego jest skazana na kolej.
— Większość osób z Redy z niepełnosprawnościami nigdzie nie jeździ, bo dworzec jest niedostosowany. Problemy z poruszaniem się mają również matki z wózkami czy osoby starsze – dodaje Magdalena Augustynowicz.
Kuriozalna sytuacja. Miejmy nadzieję, że nagłośnienie problemu przyniesie konstruktywne rozwiązanie tych trudnych okoliczności.