Przejdź do treści

Czy komunikacja z głuchymi bez barier jest możliwa?

Na białym tle zdjęcie fragmentu głowy z lewym uchem za którym znajduje się lewa dłoń

Sytuację ludzi z dysfunkcjami narządu słuchu w naszym kraju można porównać do sytuacji obcokrajowców. Osoby nie słyszące  komunikują się przy pomocy Polskiego Języka Migowego (PJM). Z tego powodu język polski jest dla nich językiem obcym. Dotyczy to również pisanej wersji naszego ojczystego języka. Często osoby głuche znają naszą ojczystą mowę na tym samym poziomie co cudzoziemcy i miewają z nim podobne problemy.

W naszym kraju żyje około pół miliona ludzi z całkowitym bądź częściowym ubytkiem słuchu. Tego rodzaju niepełnosprawności nie widać na pierwszy rzut oka, dlatego też ich sytuacja jest specyficzna. Dzieje się tak dlatego, że osób niesłyszących lub niedosłyszących dotykają przede wszystkim  problemy związane z komunikacją. Kłopoty te skutecznie odgradzają te osoby od pełnienia wielu ról społecznych, w tym – m.in. klienta i pracownika. Dla ludzi z dysfunkcją narządu wzroku wyjście do banku, urzędu czy przychodni stanowi duże wyzwanie.

Z uwagi na wspomniane wyżej bariery językowe, osoba niesłysząca często zmuszona jest do poszukiwania kogoś, kto wesprze ją w komunikacji. Dlatego też ważne jest by instytucje w naszym kraju zaczęły dążyć do tego, by głusi zyskali  jak największą samodzielność, poprzez zapewnianie im możliwości korzystania z tłumacza języka migowego od ręki, „na zawołanie”.  Najlepiej by stało się to za pomocą Internetu. Umożliwia to najnowsza technologia zapewniająca usługę  tłumaczenia języka migowego online na język polski.

Technologia ta działa w następujący sposób: Osoba głucha, wchodząca np. do banku, musi podejść do specjalnie oznakowanego miejsca. Pracownik banku łączy się za pomocą Internetu z usługą, dzięki której uzyskuje dostęp do tłumacza języka migowego. Dzięki tej technologii  sprawa, z którą osoba niesłysząca przyszła do banku, jest załatwiana w czasie rzeczywistym, od ręki. Pracownik dzięki nowej technologii z łatwością rozmawia z osobą głuchą.  

Jak widać, rozwiązania, które  często dostępne są na rynku, nie wymagają większej inwestycji od urzędu czy banku. Omawiania usługa komunikacji bez barier jest abonamentowa. Do jej uruchomienia wystarczą urządzenia z mikrofonem, kamerą, głośnikiem i dostępem do Internetu. Urządzenia tego typu są  obecnie standardem występującym niemal w każdym biurze.

Więcej informacji w artykule autorstwa Kingi Grabowskiej dostępnym tutaj.